Nørrebrogade

Motes: Netværk skabte kunderne

Foto: Büro Jantzen

Startup-firmaet Motes har udviklet en web app, der giver rejsende mulighed for at gå på opdagelse i nye byer og lokale chancen for at se nye sider af deres egen by. I foråret slår de dørene op for nye oplevelser i landets fire største byer. Men det krævede benarbejde at nå dertil.

Det virkede som om at det ville komme til at gå nemt.
I 2017 var Mathias Mølgaard, CEO og medstifter af Motes, og hans partner, Louis Amhild, med til et såkaldt hackathon, hvor turismebranchen inviterede start-ups og iværksættere til at udvikle digitale koncepter, der kunne løse konkrete udfordringer i turismebranchen. Ideen om at åbne byen på en ny måde via en web app vakte begejstring hos Københavns Kommunes turistinformation.

Det blev startskuddet til ”Know your ’Bro”, som blandt andet indeholder en fem kilometer lang rute på Nørrebro med 22 skæve og sjove fortællinger, som ikke optræder i guidebøgerne. Fortællingerne, også kaldet ‘Motes’, kan først låses op, når brugerne er tilpas tæt på. Når brugeren har låst ‘Moten’ op, vil de gennem lyd, video, billeder og tekst få fortalt en historie om lige netop det sted, de befinder sig.

Et år, en prototype og mange forhandlinger senere, var samarbejdet med Københavns Kommune i bogen.

De næste kunder krævede lidt mere og et anderledes benarbejde.

"Vi startede ud med at sende e-mails til potentielle kunder og samarbejdspartnere, heriblandt turistorganisationer. Det var nemt nok at sidde bag tastaturet og skrive en velformuleret tekst. Men det fik vi ikke meget ud af. Det er upersonligt, og der er risiko for at mailen ikke rammer den rigtige person i organisationen – og hvis den gør, så får vedkommende rigtigt mange af den type af mails,” konstaterer Mathias Mølgaard.

Det gik ret hurtigt op for folkene bag Motes, at der sjældent bliver indgået samarbejder over e-mail – og slet ikke med folk, som man ikke kender. Typisk bliver det én, man kender, eller har fået anbefalet, der løber med opgaven.

“Det handler i høj grad om, at potentielle kunder og samarbejdspartnere skal møde os og få tillid til virksomheden og det vi kan levere. Derfor har vi meget fokus på at være opsøgende, møde folk personligt og netværke, især på konferencer,” siger Mathias Mølgaard og tilføjer:

“Det kræver lidt overvindelse at møde folk personligt på en konference, fordi mange ikke kender os endnu, og man kan ikke gemme sig bag en skærm. Men der er det heldigvis helt klassisk – første gang er svært, anden gang lidt nemmere, og derefter kører det. Fordelen er også, at på konferencer er folk åbne for at møde andre, og vil gerne høre hvad man har at byde på. Vi har sået mange frø via konferencer, som forhåbentlig bliver til konkrete projekter.”

Konkrete projekter er der allerede kommet ud af anstrengelserne: til foråret bliver byerne Aarhus, Aalborg og Odense føjet til København, hvor turister og lokale kan gå på opdagelse på en ny måde.

Samtidig er et pilotprojekt i Hillerød også kommet på kortet som en del af TourismX. Projektet går ud på at tilbyde dagsture fra København til Hillerød i et forsøg på at sprede hovedstadens turister og give dem en oplevelse uden for storbyens rammer. For at guide turister nord for København, er web app’en udvidet til at levere live rutevejledninger – som du det kender det fra Google eller Rejseplanen.

 

Mathias Mølgaards råd:

  1. Indgå partnerskaber – produktet er ikke altid nok i sig selv.
  2. Netværk er vigtigt, og det er især vigtigt som lille spiller, at etablerede virksomheder eller organisationer, siger god for én.
  3. Få skabt en produkt-case, som kan bruges som visitkort til potentielle kunder.
  4. Hele tiden have fokus på, hvad du vil med dit produkt – og hvorfor.
  5. Opsøg konferencer, event og messer for at gøre opmærksom på dig selv og din virksomhed.

 

MOTES

Lyt til podcast

Foto: Wonderful Copenhagen

Tilbage til Toolbox