MeetDenmark logo
Analyse

Ny analyse skal tage temperaturen på arbejdet med bæredygtighed i erhvervs- og mødeturismen

Foto: Shutterstock

Resultaterne skal give inspiration til MeetDenmarks nye bæredygtighedsplan, som skal erstatte den eksisterende, der udløber i 2024. 

I foråret 2024 sætter MeetDenmark gang i en større analyse af arbejdet med bæredygtighed i erhvervsturismen. Formålet er at stille skarpt på, hvordan det er gået med de initiativer, som blev sat i gang i forbindelse med den eksisterende bæredygtighedsplan og som destinationerne har været med til at udrulle. Hvad har virket og hvad har ikke virket?  

Analysen skal efterfølgende omsættes til en ny bæredygtighedsplan for 2025-2027. Som udkommer i slutningen af 2024.

”Bæredygtighedsplanen skal give os en retning for de kommende års arbejde med bæredygtighed i MeetDenmark og erhvervsturismen. Men arbejdet med den er også en god anledning til at se på, hvilke initiativer som gav værdi og om der er nogle af initiativerne, som måske er værd at arbejde videre med”, siger Lene Midtgaard, Senior projektleder i MeetDenmark.

Hvad er branchens behov?
Den nye analyse kommer ikke kun til at kigge på tidligere initiativer. Et af fokuspunkterne bliver også at tage temperaturen på, hvad branchen mangler og har behov for i arbejdet med bæredygtighed.

Derfor bliver der sendt et spørgeskema ud til virksomhederne, og analysen kommer også til at bestå af en række kvalitative interviews med folk fra branchen.

”Vi vil rigtig gerne finde ud af, hvad branchen har brug for. Hvad er det for nogle udfordringer de møder, når de arbejder med den her dagsorden? Medlemsdestinationerne i MeetDenmark er utrolig vigtige i dette arbejde. Det er dem, der har fingeren på pulsen, og det er også dem, der skal være med til at føre nye initiativer ud i livet. Så vi kommer til at være i tæt dialog”, siger Senior projektleder Jesper Grenaa i MeetDenmark, der har ansvaret for gennemførelsen af analysen.

Foruden at inddrage medlemsdestinationerne, vil MeetDenmark også trække på forenings Sounding Board, som består af en række erhvervs- og mødeturismevirksomheder, som har fingeren på pulsen og forskellige erfaringer med arbejdet med bæredygtighed.

Internationale erfaringer
Analysen kommer også til at et kig ud i verden og stille skarpt på efterspørgslen og vores internationale konkurrenter, som er førende inden for området.

Håbet er, at analysen foruden at skulle danne grundlag for udviklingen af planen, også kan give ny vigtig viden og indsigter i hvor dansk erhvervs- og mødeturisme er i omstillingen og inspirere både de danske destinationer, erhvervet og andre erhvervsfremmeaktører i arbejdet med den grønne omstilling. 

Jesper Grenaa JGR

Senior Manager – MeetDenmark

jgr@woco.dk