
Bæredygtig turismeudvikling kræver handling – få seks konkrete bud fra årets turismekonference
Turismeaktører med interesse for den grønne omstilling var 4. februar samlet til konferencen ”Sammen om bæredygtig turisme i Danmark”, hvor MeetDenmark i regi af Partnerskab for bæredygtig turismeudvikling var medarrangør og – blandt andet – stod bag to sessioner fyldt med inspiration.
Danmark har potentialet til at være Nordeuropas mest miljøvenlige rejsemål – men det kræver handling.
Sådan lød budskabet på ”Sammen om bæredygtig turisme i Danmark”, som 4. februar samlede 200 aktører fra hele landet og hele turistbranchen i DGI Byen. Her var MeetDenmarks forperson, Pia Lange Christensen, med til at åbne konferencen sammen med øvrige repræsentanter fra arrangørgruppen Partnerskab for bæredygtig turismeudvikling.
Dagens oplæg, debatter og breakout-sessions gjorde det klart, at der både er udfordringer og store muligheder i arbejdet med den bæredygtige omstilling af turismen – og at nøglen til at lykkes ligger i samarbejde. MeetDenmark stod bag to sessioner, der hver på sin måde gav gode råd og hands-on-inspiration til arbejdet med den bæredygtige dagsorden.
Få seks key take-outs fra de to sessioner herunder.

Foto:Partnerskab for bæredygtig turismeudvikling
Session: Skab værdi sammen med dine leverandører – det betaler sig
Der gemmer sig et stort bæredygtigt potentiale i virksomheders værdikæder – det har Ree Park Safari erfaret. Gennem MeetDenmarks forløb ”Bæredygtighed i værdikæden” fik den østjyske safaripark struktureret arbejdet med bæredygtighed og oversat de store termer til håndgribelige værktøjer.
Helt konkret formåede Ree Park Safari gennem et optimeret leverandørsamarbejde at skabe værdi til gavn for parkens dyr, natur, klima og mennesker – i både Danmark og Kenya. Læs hele casen her.
På konferencen kom salgs- og marketingchef Pierre Skovgaard og projektleder Christina Vesterlund Olesen fra Ree Park Safari med følgende tre råd:
- Bæredygtighed er en strategisk prioritering, der kræver politikker og struktur i implementeringen
- Få overblik over værdikæden, gå i dialog med leverandørerne, og involver dem i nye samarbejder
- Hav fokus på, hvorfor det giver mening for virksomheden, men i lige så høj grad for leverandørerne.
Det er også muligt at få konkrete redskaber i MeetDenmarks værktøjskasse til bæredygtige værdikæder. Find den her.

Foto:Partnerskab for bæredygtig turismeudvikling
Session: Nudging til et bedre klimaaftryk
Hvordan sikrer man, at virksomheders konkrete miljø- og klimatiltag bliver taget godt imod af gæsterne? Det kræver faktisk ikke det store, andet end enkle ændringer og nudginggreb.
Det var hovedpointen i MeetDenmarks anden session med adfærdsspecialist Adam Kuskner, der dykkede ned i, hvordan man med helt små justeringer kan skrue op for de mere klimavenlige menuvalg. Konkret handler det om at gøre det til tilvalg i stedet for fravalg, lød budskabet fra Adam Kuskner, som kom med følgende konkrete råd:
- Brug ord, der appellerer til sanserne – som 'eksotisk', 'asiatisk' og 'braiseret', frem for 'vegetarisk' og 'klimavenligt'
- Anret buffeten med de plantebaserede retter først og kød som topping til sidst
- Sæt de plantebaserede retter øverst på menuen og lad kødet være tilvalg
Sessionen var etableret i samarbejde med Plantebaseret Videnscenter og støttet af Fonden for Plantebaserede Fødevarer.
Læs mere om MeetDenmarks nudging-projekt her.

Foto:Partnerskab for bæredygtig turismeudvikling
Dagen igennem havde konferencen besøg af inspirerende talere, der gav indsigt i emner som turismens nye klimaregnskab, nedbringelse af turismens klimaftryk – fx inden for transport, ansvarlig forretning samt fremtidens turisme. Turismens minister Morten Dahlin gæstede også konferencen og talte om veje til bæredygtig turismevækst.
MeetDenmark var sammen med Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme og VisitDenmark medarrangør via Partnerskab for bæredygtig turismeudvikling. Konferencen var støttet med midler fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og Fonden for plantebaserede fødevarer.