MeetDenmark logo
Innovation

Hvordan sikrer vi den nødvendige innovation i dansk turisme?

Foto: Shutterstock

MeetDenmark har været partner i projektet Hub for Innovation in Tourism (HIT) for at styrke innovation og iværksætteri i dansk turisme. Men hvorfor er en særlig indsats nødvendig, og hvad er perspektiverne? Vi har spurgt sekretariatsleder Peter Dyhr Andreasen.

Hvorfor er der brug for at styrke innovation og iværksætteri i dansk turisme?

"Hvis Danmark skal forblive en attraktiv destination og stå stærkt i konkurrencen om de internationale turisters gunst, så skal der investeres i udvikling af de danske turismevirksomheder og -produkter. Og særligt med de store forandringer, der aktuelt sker i markedet efter Covid-19. Flere undersøgelser har vist, at innovationsgraden og -niveauet for turismeerhvervet er lavere end i mange øvrige erhverv, og at turismeerhvervet særligt har et efterslæb på produkt- og procesinnovation”.

Hvordan har man konkret gjort for at styrke innovation og iværksætteri i dansk turisme?

"At styrke innovation og iværksætteri i turismen kræver et stærkt økosystem, hvor iværksættere, etablerede turismevirksomheder, videninstitutioner og destinationsselskaber samarbejder. Men et stærkt økosystem kommer desværre ikke af sig selv. Blandt andet fordi mange etablerede turismevirksomheder er relativt små og travlt optaget af driften. Og fordi iværksættere fra andre brancher ofte ikke er opmærksomme på turisme som et muligt marked.

Hub for Innovation in Tourism blev skabt for at styrke økosystemet for iværksættere i dansk turisme og fungere som samlet indgang for starts-ups, etablerede virksomheder og uddannelsesmiljøet inden for turisme. Hubben har blandt andet gennemført en lang række accelerationsforløb for iværksættere, der har udviklet nye digitale og/eller bæredygtige løsninger af relevans for dansk turisme.

Som eksempel inden for erhvervs- og mødeturismen kan fx nævnes startup-virksomheden Crowdbook, der har udviklet en løsning til digital mødebooking. Gæsten definerer sit eget møde på venuets hjemmeside, får pris med det samme og kan sende forespørgsel, lave forhåndsreservation eller booke direkte. Og opfølgningen sker automatisk.

På hubbens accelerationsforløb har iværksætterne fx fået viden om turismemarkederne og værktøjer til at skalere deres startup. De har fået kompetencer til at lave en MVP (Minimum Viable Product), der kan hjælpe dem hurtigere og bedre ind på markedet. De har haft adgang til sparring fra mentorer, forretningsudviklere og eksperter inden for forskellige områder som for eksempel pitch-træning, prissætning, ’experience design’, ’no code’ og meget mere. Men mindst lige så vigtigt, har deltagerne fået adgang til en unik turismefaglig viden – herunder MeetDenmarks medlemsdestinationer og deres netværk hos etablerede erhvervsturismevirksomheder som for eksempel hoteller, venues, møde- og kongresplanlæggere osv. Nogle af de startups som har deltaget i accelerationsforløbene kan ses her.

Hubben har også afholdt en række udviklingsforløb (såkaldte Challenges) for studerende på danske universiteter. Formålet har blandt andet været at give studerende, der har lyst til iværksætteri, interesse for turismen som et stort og spændende marked".

HIT PDA

På billedet ses sekretariatsleder Peter Dyhr Andreassen, Jan Voetmann (tidl. chef for viden og analyse i VisitDenmark) og fire DTU master-studerende, som deltog i en af projektets challenges.Foto:Peter Dyhr Andreassen

Hvad er det for nogle startsups i arbejder med?

”Faktisk er hovedparten af deltagende startups i HIT slet ikke fra de ’traditionelle’ dele af turismebranchen. Hovedparten beskæftiger sig med produkter og service inden for fx IT og handel. Et eksempel er startup-virksomheden Flow Loop, som har udviklet en bruserløsning, som genanvender 80 % af vandet og sparer 70 % energi. Tidligere koncentrerede Flow Loop sig primært om svømmehaller og fitnesscentre. Efter de gennem HIT ’opdagede’ turismen som marked fokuserer de nu også deres bæredygtige bruser-løsning til overnatningssteder.

Erfaringerne viser dermed, at der i andre brancher findes mange iværksættere, som efter en introduktion til turismen ser et stort potentiale. De opdager, at den løsning, de har udviklet, også kan adressere aktuelle udfordringer i turismen. Dermed kan turismen være netop det marked, som kan sætte deres startup på vækstsporet”.

laptops

Mere nysgerrig på HIT-projektet?

Foto: Marvin Meyer
EU React

Foto:EU React