Få gode råd til din bæredygtighedskommunikation
Hvordan kommunikerer jeg om bæredygtighed uden at greenwashe? Det dilemma møder mange virksomheder i erhvervs- og mødeturismebranchen dagligt. Men der er heldigvis hjælp at hente i MeetDenmarks guide med inspiration og nye perspektiver til at starte rejsen mod bedre kommunikation
Rigtig mange virksomheder i erhvervs- og mødeturismebranchen arbejder med gode initiativer for at gøre deres egen forretning og branchen mere bæredygtig. Men for mange af virksomhederne er det svært at finde balancen, når det kommer til at kommunikere om de gode initiativer. Og for manges vedkommende betyder det, at de slet ikke får fortalt de gode historier.
Derfor har MeetDenmark udviklet en guide, hvis formål er at bidrage med retningslinjer for god bæredygtighedskommunikation i erhvervs- og mødeturismen. Tanken er, at guiden kan bruges som et opslagsværk og inspirationskilde, af nybegyndere og de garvede og af ledelsen såvel som den kommunikationsansvarlige.
Guiden består af seks principper for god bæredygtighedskommunikation efterfulgt af en casesamling, der viser de forskellige principper i praksis. Med andre ord er guiden lige til at bruge for jeres virksomhed.
Kommunikation kan løfte arbejdet med bæredygtighed
Ved at bruge kommunikationen aktivt, kan I løfte jeres virksomheds bæredygtighedsindsats. Når I kommunikerer om jeres bæredygtighedstiltag i jeres mødepakke eller jeres venue, så kan denne kommunikation blive en naturlig løftestang for også at forbedre disse tiltag. Derudover vil I måske opleve, at andre bliver inspireret.
Internt i jeres organisation kan medarbejdere måske komme med nye ideer og tiltag, og eksternt kan det være, at jeres kunder bliver inspireret til at gøre det samme eller lignende hjemme i deres virksomhed. Ved at tale om bæredygtighedstiltag kan man skubbe til den bæredygtige udvikling.
Handling før kommunikation
Før man går i gang med at implementere de gode råd fra denne guide i sin kommunikation, er det dog vigtigt at påpege, at der bag enhver bæredygtighedskommunikation også skal være en reel handling. Det skærpede fokus på greenwashing i de seneste år tydeliggør vigtigheden i at have styr på data og dokumentation i det arbejde, som man foretager i relation til bæredygtighed.
Bredt set er der blandt både internationale og nationale virksomheder og organisationer en større bevidsthed om, at møde- eller konferenceaktivitet taler ind i deres bæredygtighedsprofil. Den øgede efterspørgsel betyder, at mødebranchen er begyndt at kommunikere og markedsføre sig mere på dette.
Har jeres virksomhed ikke en bæredygtighedsstrategi, en bæredygtighedscertificering eller som minimum en samlet og systematisk miljøindsats, så kan der være stor risiko for, at I falder i greenwashingfælden, hvis I kommunikerer om bæredygtighed.
En anbefaling er derfor at gå i gang med at opnå en certificering, beregne virksomhedens klimaaftryk eller nedfælde jeres strategiske tanker og herefter gå i gang med både bæredygtighedstiltag og kommunikation.