Trend I: Sponsering
Sponsorernes motivation har ændret sig de seneste år, og er skiftet fra at handle udelukkende eksponering til at få information og viden om deltagerne.
Mens nogle måske sponsorerer wifi ved et fysisk event, vil den største værdi tilfalde dem, som ikke kun sponsorerer wifi, men også høster data fra deltagerne. Viden om deltagerne og deres præferencer bliver mere og mere vigtigt for sponsorerne og kan f.eks. bruges i deres produktudvikling og i tilpasningen af markedsføringen. Det stigende fokus på indsamlingen af data fylder allerede meget i vores private liv, hvor folk deler langt mere om sig selv - f.eks. via sociale medier. Denne udvikling er så småt også ved at vinde indpas i erhvervs- og mødeturismen, da deltagere for at få en bedre oplevelse vil være mere tilbøjelige til at dele mere om sig selv. Det øgede fokus på data giver nye muligheder for at tiltrække sponsorer, men det kræver en solid digital infrastruktur og at registreringssystemer, mobilapps osv., kan indsamle data. Dertil er der en række krav og regler, som skal være på plads, når deltagernes data skal indsamles og deles.
Data er ikke kun en potentiel guldgrube for sponsorer, men også for destinationerne, som kan drage stor fordel af at få et mere indgående kendskab til de besøgende deltagere. Dette kendskab kan omsættes til målrettede kampagner og markedsføringsaktiviteter, som kan motivere flere til at vende tilbage til destinationen.