Trend K: Lokale oplevelser
Flere erhvervsturister vil ikke længere bare låses ind i et mødelokale eller konferencesal. Tværtimod vil de gerne opleve det lokale og føle sig forbundet til destinationen.
Flere turister jagter det autentiske, når de rejser. Det gælder i højere grad også for erhvervsturister, hvor der nu ses en større efterspørgsel på at tænke destinationen, og det unikke lokale særpræg, ind i den samlede mødeoplevelse. At indtænke destinationen ind i et møde eller kongres, enten før, under eller efter, kan være med at til motivere flere til at deltage fysisk, og vil derfor være en god investering for arrangøren. Oplevelserne kan både være faglig relevant for eventet – f.eks. virksomhedsbesøg eller inspirationsture, eller give deltagerne en fornemmelse af det lokale (kultur, befolkning, erhvervsliv). I flere rapporter bliver der peget på, at de lokale oplevelser bør være ’autentiske’. Destinationsselskaberne kan spille en vigtig rolle i at udbyde disse lokale oplevelser, og gøre det nemt for arrangøren at få et overblikket over dem.