Øksnehallen Exhibition

Brugerinddragelse

Foto: Øksnehallen

Brugerinddragelse er at få dine kunders hjælp og input, når du udvikler din forretning og dine produkter. Det er det som skal sikre, at du ikke bliver fravalgt, fordi du laver noget som ingen ønsker.

Proces:

Brugerinddragelse kan anvendes af din virksomhed i forskellige faser:

  • Forståelse af markedssituationen og brugernes behov, som del af forretningsudvikling
  • Produkttest under produktudvikling
  • Brugerfeedback på brugeroplevelser, når du er i drift

Forståelse af markedsbehov

Forståelse af markedsbehov er afgørende for at sikre sig, at du arbejder på et vigtigt problem, som skaber værdi for tilstrækkelig mange i markedet, til at det kan betale sig at lave et produkt. Brugerinddragelse kan foretages som interviews eller fokusgrupper.

  • Kortlæg dine egne tanker om brugernes behov og holdninger i forhold til det produkt i overvejer. For eksempel…
    • Hvad tror du de vil betale?
    • Hvad er deres vigtigste problemer?
    • Hvor tit vil de købe?
  • Udvælg de antagelser som du ikke er sikre på rigtigheden af og som har stor betydning for succes. Det er de kritiske succesfaktorer som du skal undersøge.
  • Skaf kontakt til brugere i målgruppen via netværk eller sociale medier - 6–10 er en god start.
  • Tag en samtale med målgruppen og prøv at få afprøvet de kritiske succesfaktorer. Tænker brugerne som dig eller helt anderledes?

Produkttest under produktudvikling

Under produktudvikling er brugertest afgørende for, at man lykkes med at lave et produkt, der rent faktisk lever op til kundens behov. Løsningen er at lave simple prototyper undervejs i produktudviklingen. Det behøver ikke at være en helt færdig løsning for at en prototype kan testes med en bruger.

  • Det kan være at vise mock-ups af en kommende digital tjeneste og se om brugerne formår at finde noget relevant og foretage et køb.
  • Det kan være at lave en prøveindretning af et enkelt hotelværelse og spørge brugerne om oplevelsen.

Løbende brugerfeedback på brugeroplevelser

Når det bliver hverdag og du er i gang med forretningen, er det alt for let at miste blikket på brugerne. Derfor er det fornuftigt allerede fra start at indtænke, hvordan du vil få feedback på brugernes oplevelser.

Man kan udnytte de kontaktpunkter du allerede har til at bede brugere om en vurdering af oplevelsen.

Det kan for eksempel være:

  • Net Promoter Score: En vurdering fra 1–10, hvor brugerne tilkendegiver om de vil anbefale dine services til andre og i så fald hvorfor. 1 er en rigtig dårlig oplevelse og 10 er en fantastik oplevelse.
  • Indsamling af kontaktinformationer: Få lov af brugerne til, at du må kontakte dem på e-mail, så man har mulighed for at foretage et opfølgnings-interview.

Det afgørende er, at man løbende giver sig selv mulighed for at opdage, at der er dele af din ydelse, som ikke lever op til dine kunders forventninger - så du kan gøre noget ved det. Eller opdager de ting som du gør særligt godt, så du kan udnytte og fremhæve det i konkurrencen med andre udbydere.