Meeting on infinity bridge in Århus

Kerneværdier med øvelsen “skær ind til benet”

Foto: Kim Wyon

Kerneværdierne er en formulering af virksomhedens essentielle og varige leveregler. Virksomhedens grundlov. Kerneværdiernes vigtigste funktion er at hjælpe os med at navigere, og træffe beslutninger i svære situationer.

 

De fleste virksomheder har ikke mere end 3-5 kerneværdier. Vi kan have mange værdier, men kerneværdierne er de værdier som er helt centrale, for den måde vi tænker på i denne virksomhed. Det er de få ting vi aldrig ville gå på kompromis med, også selvom det gjaldt virksomhedens overlevelse.

Det ville for eksempel være umuligt at forestille sig Disney uden deres kerneværdi “fantasi,” eller LEGOs kerneværdi “læring.”

Det betyder, at kerneværdier ikke er noget vi udvikler ved at orientere os ud mod markedet eller konkurrenterne, men ved at gå på opdagelse i vores egen historie og overbevisninger.

En simpel øvelse man kan foretage, når man skal identificere sine kerneværdier, handler om at skære ind til benet, og skille sig af med alle de værdier, man kan leve uden.

  1. Start med at liste alle de værdiord der er vigtige for virksomheden i dag.
     
  2. Streg nu de værdier ud i mener virksomheden lettest vil kunne give slip på, hvis den skulle. Bliv ved indtil der kun er tre tilbage.

Øvelsen kan gøres alene, men det er en god ide at involvere flere. Man kan gøre det sammen med en forretningspartner, sine ansatte eller enhver anden som man føler er en god sparringspartner.

Når kerneværdierne er identificeret kan man begynde at tænke over, hvordan man styrker dem yderligere i virksomheden. Her er nogle eksempler:

  • Vær rollemodel for værdierne.
  • Brug værdierne i beslutningsprocesser.
  • Gør værdierne til daglige ritualer og vaner.
  • Ansæt efter dine værdier.
  • Brug værdierne når i skal evaluere medarbejderes performance.
  • Find måder hvorpå jeres værdier kan fejres.
  • Allokér ressourcer til personale, indretning og træning i tråd med værdierne.

Ressourcer: