Conference

Inspiration til udfordringer og løsninger

Foto: Daniel Rasmussen

Her er samlet en række eksempler på konkrete problemstillinger og løsninger, som måske kan inspirere dig til at finde dit projekt.

Kickstart Innovationen leder efter løsninger på udfordringer, der er skabt i turismebranchen på grund af COVID-19. Og udfordringerne er mange, for turismen er en favnende branche, der involvere mange erhverv, fra restauration til transport og overnatning, til oplevelser og alt midt imellem.

Se kortlægning over det danske turismelandskab her

Tre tre tendenser for branchens udfordringer

Udfordringerne er bredere end disse eksempler, så vi opfordrer jer stadigt til at søge, hvis I ser andre udfordringer, som du og din virksomhed har løsningen på.

Hyper Hygiejne - renere end ren

Folk vil i de kommende år være påvirkede efter oplevelserne med COVID19, hvilket vil ses gennem nye vaner og adfærdsmønstre. Den tillærte og påbudte personlige beskyttelsesadfærd vil blive et krav og en forventning til de steder, man besøger.

Folk vil derfor stille krav til, at hygiejnen er i top ved attraktioner, hoteller og destinationer, og der vil komme et øget behov fra virksomhederne, på løsninger der kan være med til at tilbyde denne værdi.

Eksempler på dette ses i andre lande med certificeringsordninger, der fortæller gæsten, at stedet er til at stole på, sikkert at besøge og rent. Eller i form af mindre sanitetssignaler på stederne, som korrekt sammenlagte håndklæder eller folden på toiletrullen.

Se her et eksempel fra en stor hotelkæde, på hvad de kalder 10 High-Touch, Deep Clean Areas.

E-Turisme - digital slår virkeligheden

En bevægelse væk fra den fysisk oplevelse, hvor man erstatter hele eller dele af oplevelsen med virtuelle oplevelser.

Som fx en hybrid konference hvor størstedelen af konferencens deltagere er med over video-stream, eller hvor hele events dropper den fysiske tilstedeværelse og trækker online. Se her CPH:DOX.

Vi ser også e-turisme i de mere klassiske oplevelser, hvor man kan få virtuelle oplevelser af attraktioner som MOMA eller Forum Romanum, eller endnu mere omfattende online city tours, hvor du kan køre en tur gennem det historiske Berlin, tage en cykeltur gennem Amsterdam eller få et online madlavningskursus med en italiensk kok. Se mere her

Nogle formater er mere egnede til det end andre, men for alle handler det om at skabe en bæredygtig digital forretningsmodel at sikre online sikkerhed og udvikle en høj kvalitets digital oplevelse.

Low Touch - Turisme uden hænder

Lige nu tales der om at gentænke sin forretning med fokus på meget lidt berøring og social distance som udgangspunktet i servicedesignet.

Brugerne vil stille krav til omfattende sikring af social distance i hele turistens kunderejse og hele samfundet vil sandsynligvis komme til at fokusere på minimal berøring i oplevelsen, hvilket vil vende den tidligere forståelse af luksus og kvalitetsoplevelser på hovedet.

Det betyder, at high touch er i krise, mens low touch stormer frem og behovet for low touch løsninger med kvalitet for øje, vil være eftertragtet i markedet.

Space management er også et felt, der er kommet endnu mere frem end tidligere. Pre-booking og køstyring er med til at styre gæste flows og hjælper restaurationer, attraktioner og lignende med at tidsoptimere de fysiske rammer, de har til rådighed. Dog er der stadig i branchen store udfordringer med no-shows, spontane walk-ins på restauranterne, og at folk klumper sammen, mens de venter i biografer, museer og attraktioner.

Her et eksempel fra tivoli, der har udviklet en app, så gæsterne kan stå digitalt i kø til forlystelsen og bruger videoovervågningen til at tracke eventuelle trængselssituationer. Læs mere her

Mere inspiration til din idé

Dette var som nævnt blot nogle af de tendenser, som vi ser i turismen i disse dage, og vi inviterer alle til at søge, hvis I ser andre udfordringstendenser. For udfordringerne er mange, og vi ser ikke nødvendigvis dem alle. Så gør os endelig klogere på, hvilke udfordringer I har identificeret, og hvad jeres løsning er på det.

Hvis I er interesseret i mere inspiration så tjek Wonderful Copenhagens post-Corona værktøjskasse ud og se videoen med Wonderful Copenhagens udviklingsdirektør Runa Sabroe, der fortæller mere om turismen post-COVID19 her.

Tilbage til Kickstart Innovationens forside

Havnebus copenhagen harbour

Kickstart Innovationen forside

Foto: Daniel Rasmussen