Business på budget – a&o Hostels melder sig ind i Meetingplace
Den danske gren af Europas største hostelkæde, a&o Hostels har for nylig meldt sig ind i Meetingplace. a&o har indtil videre to hostels i København, og begge er populære blandt erhvervsrejsende. I forbindelse med, at kæden har meldt sig ind, har vi talt med deres direktør, Kasper Rønnow.
Q: Kan du fortælle lidt om jeres hostel?
”Vi er Europas største hostelkæde med 40 moderne hostels i 24 byer på tværs af ni lande, heraf to i København. De to hostels i København ligger på henholdsvis Tagensvej 135-137, Nørrebro med 167 værelser og 682 senge, og på Sydhavns Plads 4 i Sydhavnen med 219 værelser og 751 senge. Derudover har vores hostel i Sydhavn to mødelokaler med en max kapacitet til 46 personer.
Vi tager imod mange forretningsrejsende, og faktisk får vi flere og flere af dem. En væsentlig årsag er, at vi tilbyder overnatning til en overkommelig pris med en central placering, der nemt kan nås med offentlig transport. Herudover har begge vores hostels et funktionelt coworking-space til vores gæster og erhvervsrejsende.
Q: Hvordan arbejder I med bæredygtighed?
Vi har et kæmpe fokus på bæredygtighed, og alle vores hoteller er certificeret med GreenSign. Vi har et mål om at blive den første europæiske hostelkæde, der er CO2-neutral i 2025. Det betyder bl.a., at vi ikke bygger nye ejendomme, men overtager eksisterende bygninger, som vi renoverer. Derudover har vi sammen med vores leverandører, medarbejdere og gæster i mange år arbejdet på at være bæredygtige og omhyggelige med de ressourcer, vi bruger. Allerede nu forbruger a&o kun 5,9 kg CO2 per overnatning, hvilket er langt under gennemsnittet for hoteller, og vi er godt på vej til at sænke CO2-aftrykket yderligere.”
Q: Hvorfor valgte I at melde jer ind i Meetingplace?
”Som en udenlandsk hostelkæde ville vi rigtig gerne udvide vores netværk inden for det danske marked. Blandt andet har vi et ønske om at kunne tiltrække besøgende, der kommer til København i forbindelse med flere musik, sports- og kulturevents samt konferencer. Dem er er der mange af, og vi vil blive bedre til at få del i dette marked.
Meetingplace giver os mulighed for at blive en del af et professionelt netværk, hvor vi kan dele vores erfaringer med hinanden. Vi tror på, at der ligger en fælles værdi i at erfaringsudveksle og sammen levere en bedre service og nogle bedre overnatningsmuligheder og hostelprodukter til turister. Hvis vi sammen løfter niveauet på disse områder, kan det på sigt tiltrække endnu flere besøgende. Sammen kan vi bidrage til, at København får et endnu bedre omdømme, dels som turistby, dels som konference- og eventby, og det kan være en win-win for hele overnatningsbranchen.
Herudover tilbyder Meetingplace os rigtig mange gode og relevante kurser for deres medlemmer, som hjælper os med at blive ved med at udvikle os.”
Q: Hvad ser I af mulige samarbejder med andre Meetingplace-medlemmer?
”Vi ser bestemt muligheder for at samarbejde med andre meetingplace- medlemmer. Hvor vi kan dele med hinanden og gøre København til en mere attraktiv destination.”