tourismXlab

Innovation: Disse nye produkter skal kickstarte turismen

1.3.2021
Foto: Motes

Trådløse varmehynder, papirløse attraktioner og en digital platform til et escape room-mysterium med hele byrummet som spilleplade er blandt de 10 produkter, der gennem projektet Kickstart Innovationen skal gøres klar til sommersæsonen.

De fire danske turistorganisationer Destination Nord, Destination Fyn, VisitAarhus og Wonderful Copenhagen har udvalgt de 10 virksomheder, der i dag, mandag, indleder et fire måneders accelerationsforløb, der skal gøre nye turismeprodukter markedsklar. Formålet er at kickstarte turismen gennem erhvervsudvikling i Danmarks storbyer.

”Coronakrisen har ramt Danmarks fire storbyer særligt hårdt, og der er mere end nogensinde behov for at tænke nyt og fremme samarbejder på tværs af landet. Med Kickstart Innovationen styrker vi storbyernes turisme gennem nye produkter og inspirerer andre til at innovere og styrke storbyernes position i den fremtidige konkurrence om internationale turister,” siger Mikkel Aarø-Hansen, adm. direktør Wonderful Copenhagen

De udvalgte virksomheders produkter fokuserer blandt andet på at minimere de fysiske kontaktflader og dermed mulige smittekilder. Det handler dog ikke kun om at undgå smitte, men også om at skabe innovative løsninger, der løfter turismen længere ind i den digitale tidsalder.

F.eks. vil softwareudviklerne fra Familio udvikle en platform, der kan hjælpe oplevelses- og madaktører med at sprede gæsternes besøg over hele dagen. Det betyder bedre udnyttelse af kapaciteten for attraktionen eller spisestedet, og gæsten vil opleve bedre afstand og en tryggere oplevelse.

Et andet vigtigt fokus for Kickstart Innovationen er at skabe merforretning for flere turismeaktører. Et eksempel på dette er GoBoat, der med en ny app hjælper kunder til en mere bæredygtig og sikker brug af havnen i Aalborg og København, samtidigt med at de giver kajens oplevelses- og madaktører mulighed for at sælge deres produkter til de sejlende gennem appen.

Der afsættes 175.000 dkk. til hvert udviklingsforløb, som virksomhederne kan bruge på at udvikle på det turismeprodukt eller den service, der skal sættes på markedet. Det vil være produkter, der skubber til den digitale transformation.

”De 10 udvalgte virksomheder er alle super skarpe innovative virksomheder. Jeg er meget spændt på, hvad de næste måneders udvikling af produkterne munder ud i og glæder mig til, at vi til sommer står med nogle konkrete innovative løsninger, der kan bidrage med at skabe omsætning og dermed fornyet optimisme blandt de trængte turismevirksomheder i storbyerne landet over,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Kickstart Innovationen projektledes af Wonderful Copenhagen og gennemføres i regi af Dansk Storbyturisme i et tæt samarbejde med VisitAarhus, Destination Nord og Destination Fyn og er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Læs mere om de udvalgte virksomheder: Her

De 10 udvalgte virksomheder er: Kilroy Group Travel, MCI Copenhagen, StaySeat, Familio, DigitalGuest, GoVisit, UrbiHunt, GoBoat, Kiddo, StoryHunt.