City Hall, Tivoli

Sommersæson med mangel på udenlandske gæster blev en hård omgang for hovedstadens turisme

7.10.2021
Foto: Mellanie Gandø

Tomme senge og få gæster har gjort ondt på de københavnske hoteller, der mangler de internationale gæster, men tallene fra august viser, at særligt tyskerne og danskerne er tilbage.

Der er stadig stor forskel på, hvordan turismen i Danmark kommer tilbage efter pandemien. I hovedstaden, der normalt står for næsten 40 pct. af omsætningen i hele dansk turisme, måtte erhvervet – modsat resten af landet samlet set – inkassere endnu en historisk dårlig sommersæson.

Turismen i hovedstaden er generelt mere international. Her står de udenlandske gæster normalt for to ud af tre overnatninger, og de internationale turister kommer fra mange forskellige lande, også sydeuropæiske og oversøiske. Og det gør vejen tilbage til et normalt niveau længere for hovedstaden.

De officielle overnatningstal for august er netop gjort op, og de viser, at udviklingen går den rigtige vej, men at hovedstaden i forhold til de internationale turister stadig er langt fra niveauet før krisen.

Dog er der fremgang at spore. Faktisk er antallet af danske turister i hovedstaden i august 12 pct. højere end i 2019 og turisterne fra nærmarkederne har så småt også fået mod på København igen. Således er antallet af tyskere næsten tilbage på niveauet fra før krisen, svenskerne 22 pct. under 2019, mens antallet af nordmænd har været begrænset af norske restriktioner stadigt, er fraværende grundet de norske restriktioner.

”De seneste halvandet år har været katastrofale for hovedstadens turisme med et samlet omsætningstab på 45 mia. kroner. Derfor er det positivt at se, at gæsterne fra nærmarkederne så småt vender tilbage. Der er dog lang vej igen for den internationale turisme i hovedstaden. Mens resten af landet har haft en historisk god sommer, er genopretningen af turismen i hovedstaden mere kompleks og afhængig af langt flere faktorer og markeder end resten af landet, ligesom vi er i hård konkurrence med de andre europæiske storbyer om de internationale rejsende. Vi er i fuld gang med at positionere og markedsføre hovedstaden internationalt,” siger Mikkel Aarø-Hansen, Adm. direktør hos Wonderful Copenhagen.

Samlet set ligger de tre sommermåneder juni, juli og august for København 46 pct. under normalniveauet fra 2019. Kigger man alene på de internationale gæster, ligger overnatningerne hele 68 pct. under 2019.

Fakta:

  • På listen over hovedstadens 10 vigtigste internationale markeder ligger flere af landene denne sommer stadig langt under normalniveauet; USA -85 pct. Storbritannien -87 pct. Kina -97 pct. og Norge -82 pct. mens det ser lidt bedre ud i Tyskland er -39 pct. og Sverige -55 pct.
  • Wonderful Copenhagen er hovedstadens turismeorganisation og markedsfører hovedstaden både nationalt og internationalt i samarbejde med lokale aktører, VisitDenmark, m.fl.