Accelerationsforløb
Turismen er en af verdens største industrier og Danmarks fjerde største eksporterhverv. Der er et markant potentiale for nye digitale og bæredygtige løsninger. Er din den næste?
Et højt innovationsniveau er vigtigt, hvis dansk erhvervs- og mødeturisme fortsat skal være konkurrencedygtig og tiltrække international forretning. Udvikling af startups og et tættere samspil mellem iværksættere og turismens etablerede virksomheder skal styrke innovationen.
Efter årtier med en stabil vækst og kendte forretningsmodeller er erhvervs- og mødeturismen i dag præget af større usikkerhed. Det skyldes bl.a. nye arbejds- og mødekulturer afledt af pandemien samt stadig bedre mulighed for at mødes online. Ligeledes medfører den geopolitiske uro og det hastigt voksende fokus på miljø og klima et behov for en større værdiskabelse ifm. fysiske møder, så møderne i højere grad opvejer deres forskellige omkostninger.
Det er derfor væsentligt, at de danske kongres- og mødedestinationer og erhvervets virksomheder udvikler og tilpasser produkter og forretningsmodeller for at imødekomme mødeturisternes nye adfærds- og efterspørgselsmønstre.
For at styrke innovation og iværksætteri i dansk turisme har MeetDenmark - sammen med de to andre nationale turismeudviklingsselskaber i Danmark (Dansk Storbyturisme og Dansk Kyst- og Naturturisme) – etableret ”Hub for Innovation in Tourism” (HIT). HIT skal bidrage til at styrke økosystemet for iværksættere med løsninger rettet mod turismen samt skabe synergi mellem startups, etablerede turismevirksomheder og uddannelsesmiljøerne.
HIT er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og EU.