MOSAIK - small header logo
Cities for Culture

Kulturen rykker ud i bybilledet

Foto: Lukas Bukoven

Tre forskellige udviklingsforløb har i samarbejde med Wonderful Copenhagen testet potentialet ved at rykke kulturoplevelserne udenfor institutionens rammer og tættere på borgerne og vores besøgende. 

Kulturaktørerne ønsker at komme ud til flere, gerne dem, der normalt ikke bevæger sig inden for institutionernes vægge. For Wonderful Copenhagen er projektet udsprunget af et ønske om at styrke hovedstaden som en attraktiv kulturdestination, hvor kunst og kultur er allestedsnærværende og tilgængelig.

M/S Museet for Søfart og Helsingør Museerne har skabt en skulptur med stedbundne fortællinger, der formidler byens historie. Den Frie Udstilling og Det Kongelige Teater har samarbejdet om at flytte kunstneren Sarah Sacks performance ”AQUA Drama” til Ofelia plads. Glyptoteket og Copenhagen Contemporary har undersøgt mulighederne for at kommunikere deres treårige udstillingssamarbejde som en fysisk installation placeret på gadeplan foran de to kulturinstitutioner.

Resultaterne viser at størstedelen af dem, der oplevede værkerne, gerne vil have mere kultur i byens gader, og at det kan give dem lyst til at øge deres kulturforbrug. Selve projekterne kan du læse mere om nedenunder, hvor du kan blive klogere på kulturpartnernes erfaringer, og hvad effektmålingerne viser. 

Fremadrettet skal vi binde byen og kulturen bedre sammen og tilbyde kombinationsoplevelser, som f.eks. gastronomi og museer. Nicheområderne og kulturmiljøerne er vokset de seneste år og har spredt sig rundt i hovedstaden på en måde, jeg ikke ser i andre europæiske byer. Det skal vi styrke, støtte op om og binde sammen.

Jonas Grøn, administrerende direktør, Villa Kultur, CopenCore Kulturvision

Men hvorfor gøre kulturen mere tilgængelig og forbundet? Det svar finder du i Hovedstadens vision for kulturturisme, CopenCore, der netop konkluderer, at Hovedstaden ikke har en klassisk, international fyrtårnsattraktion som fx Louvre eller Eiffeltårnet i Paris eller Guggenheim i Bilbao, men at styrken ligger i hovedstadens myriader af oplevelser fra kulturinstitutioner til byens atmosfære og de lokales livsstil. Her er nem adgang til kulturen, som er for alle.

Resultaterne fra de tre kulturcases viser ligeledes at det styrker destinationens kulturbrand at stille kulturen til rådighed for flere ved at rykke den ud i bybilledet og underbygge de stedbundne fortællinger.

Vi skal stille kulturoplevelser til rådighed for langt flere ved at bruge byrummet. Det er et vigtigt led i at gentænke kulturinstitutionernes relevans, der ikke længere kun skal henvende sig til og være relevante for kunder, som f.eks. skal i teatret. Ved at bruge hele byen som ramme, udvider og gentænker man institutionens udtrykskanaler, og vi kan få kunst og kultur til at spille en rolle i flere menneskers liv.

Kasper Holten, teaterchef, Det Kongelige Teater, CopenCore Kulturvision

 

Projektet er støttet af 

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse