MOSAIK podcasten
Lyt til alle episoder af "MOSAIK: En podcast om kultur og turisme".
Hvordan markedsfører man til kulturturister?
Findes der egentlig andre end kulturturister i Danmark? Og hvad skal man som aktør være god til - og forstå - hvis man vil lave god og effektiv markedsføring til de attraktive kulturturister fra ind- og udland? Det er nogle af de spørgsmål som vi i dette afsnit diskuterer sammen med tre gode, vidende gæster: Charlotte Rømer Rassing, Chef For Analyse, VisitDenmark, Søren Brønserud, Specialkonsulent i Odense Kommune, med ansvar for branding, turisme og kultur og Johan Friis Bergholt, Marketingchef, VisitAarhus
Kulturbyen Helsingør: Når kultur bliver destinationsudvikling
Helsingørs rejse fra nedslidt værftsby til blomstrende kulturby er ikke tilfældig. Der er investeret massivt i kulturen - både i rammer og indhold - over de seneste mange år. Men hvordan forankrer man samarbejde og udvikling imellem en masse mindre og få store og stærke kulturaktører - og hvad er det næste forude for Helsingør? Det spørger vi om i dette afsnit, hvor vi har besøg af:
Line Bruun Stallknecht / formidlingsinspektør på Museerne Helsingør
Jesper Beck Schmidt / specialkonsulent Helsingør Kommune
Louise Ôrnfelt / selvstændig rådgiver og konsulent
Bæredygtighed i kultur og turisme - fra tre forskellige perspektiver
Er det vigtigt at servere Fairtrade-kaffe i museumscaféen? Hvorfor lave et CO2-regnskab når man er en lille kulturorganisation? Og hvordan rimer frilandsmuseum på moderne klima- og bæredygtighedsformidling i Odense?
I dette afsnit af MOSAIK kan du møde tre forskellige bæredygtighedseksperter, der passioneret fortæller om hver deres tilgang til arbejdet med bæredygtighed i kultur og turisme.
Data i kulturen - forvirring eller forretningsudvikling?
Hvordan kan kultur- og turismeaktører navigere i en verden fyldt med mere og mere brugerdata? Skaber den nye adgang til viden rent faktisk forretningsudvikling, eller bare forvirring? Og hvordan kommer man igang med ikke bare at bruge data, men også at tænke i data som virksomhed eller kulturinstitution. Hør fx. hvordan Østre Gasværk har taget initiativ til en landsdækkende loyalitetsplatform, hvordan organisationen Applaus stiller både viden og værktøjer til rådighed i kulturlivet og ikke mindst hvilken viden og typer af indsigter om de internationale turisters adfærdsmønstre, som Wonderful Copenhagen kigger ned i hver eneste dag.
Sanselig lydvandring i Cisternerne og digitale workshops på SMK
Hvordan binder man flere forskellige kulturinstitutioner sammen via lyd og gastronomi på Frederiksberg? Hvordan fik SMK hul igennem til en helt ny kundegruppe via digitale kunstworkshops? Og hvordan prissætter man overhovedet digitale kulturoplevelser? Det er temaerne i denne episode af MOSAIK.
Både Cisternerne på Frederiksberg og Danmarks Nationalgalleri SMK, har de seneste år kastet sig ud i ambitiøse, digitale udviklingsprojekter. Det har været to spændende og lærerige forløb, som både har givet erfaring og selvtillid i organisationerne til at arbejde endnu mere digitalt fremadrettet, men som også har rejst gode diskussioner om prissætning af digitale kulturoplevelser og en tilbagevendende problemstilling om, hvordan man forankrer et succesfuldt "eksperiment" i en travl organisations hverdag.
Et glasmuseum efter lukketid i Ebeltoft og take-away succes på Science Museerne i Aarhus
Hør, hvordan direktør for Glasmuseet Ebeltoft, Mikkel Elming, som ny i jobbet har sat gang i store forandringer for museet, men samtidig lært at bremse op og fokusere indsatsen. Og hør, hvordan Science Museerne i Aarhus gjorde en sjov idé til en kæmpe takeaway-succes, som udfordrede museets logistik og nærmest lagde alle medarbejdere ned. Erfaringerne som denne episodes gæster deler er, at udviklingsprojekter og forretningsudvikling kræver ressourcer, fokus og tydelige rammer og værktøjer - og der skal ikke ske for mange ting på én gang.
HC Andersens moderne Odense og 140 års historie på Aafarten
Hør Henrik Harnow, direktør for Museum Odense og Eva Pasgaard Skytte, direktør for Odense Aafart, fortælle om nogle turbulente år i Odense og i forretningsudviklingen. Hvad stiller man fx. op når 80 % af de gæster man budgetterede med ikke dukker op? Og hvordan udvikler man nye forretningsmodeller i en krisetid?
Pilot: Velkommen til MOSAIK
I dette første afsnit åbner vi op for den nye platform MOSAIK og har besøg i studiet af to af de bærende kræfter fra Dansk Storbyturismes sekretariat i Wonderful Copenhagen, Signe Krarup og Katrine Holmgaard Hansen.
Hør om features, guides og værktøjer fra det nylancerede website og forstå baggrunden for projektet.