Aktuelle fokusområder
Få inspiration fra tre kuraterede nedslag i MOSAIKs indhold. Her kan I finde alt relevant viden og materiale om tre aktuelle fokusområder samlet ét sted.
Denne side præsentere tre aktuelle fokusområder
TEMA 1: Indsamling og brug af data
TENA 2: Målgrupper og publikumsudvikling
TEMA 3: Introduktion til værdibaseret prissætning
TEMA 1: Indsamling og brug af data
Data skaber et godt udgangspunkt for ethvert udviklingsprojekt, da det kan bruges til at legitimere brugen af ressourcer på innovation, både overfor organisationens ledelse, mulige samarbejdspartnere og i fondsansøgninger. Hvad enten det er data fra brugertest, billetsalg, sociale medier eller andre datakilder, skaber data forståelse og indsigt. At arbejde ud fra et datagrundlag, fremfor f.eks. antagelser og traditioner i organisationen, skaber et bedre grundlag for succes. Det skyldes, at man lader brugerens behov og ønsker være målet for udviklingen. Denne iterative tilgang, hvor nye indsigter leder til tilretninger, er værdiskabende for både gæsten og jeres organisation
Ved at tage disse fremhævede værktøjer og cases i brug, er i godt på vej mod at arbejde forretningsbaseret med indsamling af data.
TEMA 2: Målgrupper og publikumsudvikling
For at skabe et attraktivt og succesfuldt kulturtilbud, er det afgørende at kende sin målgruppe dybere end blot deres demografi: Hvem er bag alle tallene? Hvad er deres behov? Hvilke udfordringer oplever de? Herunder finder du guides, værktøjer og cases om emnet, som kan hjælpe og inspirere. Når du kender din målgruppe, kan du målrette både dit kulturtilbud, din kommunikation og dit salg. Udover brugertest og indsamling af digitale data, kan der ligge en stor værdi i at sætte sig ind i bl.a. oplevelsessegmenter og relevante markedsanalyser.
TEMA 3: Introduktion til værdibaseret prissætning
Nye kulturtilbud kan bidrage med indkomstkilder til jeres organisation. Men hvordan sætter man egentlig den rigtige pris? Metoder til prissætning bliver ofte efterspurgt af vores kulturpartnere. Der er en tendens til at prissætte udelukkende efter omkostninger eller blot efter mavefornemmelse. Det er for mange en stor udfordring at værdisætte produkter og tilbud efter den reelle værdi, som brugeren oplever. Vi har derfor samlet udvalgte værktøjer og cases, som kan guide jer til at arbejde med prissætning ud fra et værdibaseret grundlag.