Værditilbud
Et værditilbud hjælper til at forstå, hvilke behov din kunde søger løst og giver indblik i, hvordan du optimer din ydelse og din markedsføring.
Et værditilbud (Value Proposition) definerer det værdifulde for kunden i den ydelse, du leverer. Grundlæggende skal dit værditilbud være det gode svar på spørgsmålene: "Hvilke behov løser du for dine kunder, og hvordan gør du det på en måde, som er bedre end konkurrentens?"
Det kan være, at det du sælger er "billetter til et museum." Men det dine kunder køber er måske i virkeligheden "en dejlig dag med familien, et rart sted, hvor alle hygger sig, og vi kan få en god frokost."
Formål:
Et værditilbud er en effektiv måde at modvirke, at man tænker indefra og ud, når man går i markedet med sin ydelse. Et værditilbud hjælper også til at forstå, hvilke behov din kunde søger løst og giver indblik i, hvordan du optimer din ydelse og din markedsføring.
Proces:
- Start med at definere dine kunders behov - Hvad leder de efter, når de er i markedet for dine ydelser?
- Funktionelle behov: Konkrete behov - fx der skal være swimmingpool.
- Sociale behov: Jeg vil have tid til at hygge med familien
- Hvad ønsker kunden at undgå - som normalt forbindes med din
branche? - Hvordan adresserer dit produkt eller dine services kundens behov?
- Alternativer? Hvorfor er jeres tilbud bedre end de alternative løsninger
kunden kan vælge for at få løst sine behov?
Når du har udarbejdet et stærkt værditilbud, har du et godt udgangspunkt for at kommunikere klart og relevant til dine kunder og skille dig ud blandt konkurrenterne.