sidewalk cafe with bikes

Det gode influencer samarbejde

Foto: Maria Sattrup

Når du vælger at indgå i et influencer-samarbejde, bør du forinden gøre dig en række overvejelser for, at samarbejdet bliver succesfuldt og troværdigt. 

Det er helt afgørende at overveje, hvem, du ønsker, skal promovere dit brand. De bedste influencer-samarbejder, er dem, hvor matchet mellem influenceren og brandet går op i en højere enhed. Hvis du vælger at samarbejde med en influencers instagramprofil, kan det være afgørende at dit brands visuelle stil og influencerens visuelle stil matcher – dette er især vigtigt, hvis du ønsker at poste det content, der kommer ud af samarbejdet fra egen profil.

Research af markedet

  • ​Find minimum tre dygtige influencers – kig f.eks. på anbefaling fra Instagram eller hvem den enkelte samarbejder med.
  • Succeskriterier: Har de jeres fokus? Hvilket marked er de synlige på/kommer de fra? Det største succeskriterie er: engagement rate/engagerede følgere.
  • Passer deres fortælling/visuelle identitet jeres? Giver det mening for jer at reposte deres billeder? Undersøg evt. om andre har erfaring med at samarbejde med de udvalgte influencers.

Når I kontakter dem:

  • Lav ALTID en personlig henvendelse. Beskriv, hvorfor I har taget kontakt til lige netop dem. Man finder ofte deres mailadresse på deres Instagramprofil.
  • Giv dem de basale informationer: Formål, dato, tid, sted og de særligt interessante programpunkter.
  • Hvis de er interesseret, så sørg hurtigt for at lave en forventningsafstemning. Instagrammers er tro mod deres visuelle identitet/feed.
  • Undersøg om de tager et fee? De tager ofte et fee i hverdagen, da de ser det som en alm. arbejdsdag. Se derfor om I kan booke i weekenden og afsæt evt. budget til at betale for deres deltagelse.
  • Jo mere I betaler, des flere krav kan I stille. Du må gerne forhandle om, hvor mange billeder de skal tage til jeres event, men sæt ikke barren for højt.
  • Pas dog på med at stille for mange krav, hvis ikke I har budgettet til at understøtte det.
  • Afsæt budget til: Fly, hotel, transport, forplejning evt. et Copenhagen Card.

    Relateret indhold

    Reffen
    5 tips til det gode influencersamarbejde
    Restaurant Undici Copenhagen
    Promover din virksomhed på de sociale medier
    Politics and law
    Juridiske aspekter ved influencersamarbejde
    Hotel Fredriksminde
    Indhold er vigtigt - men kontekst er konge
    Meeting on infinity bridge in Århus
    Værditilbud
    Øresundbro
    Den gode hjemmeside