Nyhavn

Strömma

Foto: Stromma

Re-branding overfor danskerne

Stromma er den største udbyder af sightseeingoplevelser i Norden, og varetager bl.a. sejlture i Københavns kanaler, hvorfra man kan opleve udsigten til byens gamle bygningsværker og attraktioner fra vandsiden.

I Kickstart Kulturturismen har Stromma tilpasset deres eksisterende produkter, så de i højere grad appellerer til danskerne. Stromma har blandt andet udviklet en udgave af den klassiske Grand Tour, som har en audioguide fremfor en fysisk guide, således gæsterne selv kan til- eller fravælge guiden. Turen har ligeledes af- og påstigning undervejs. Derudover har Stromma udviklet en børnerundfart, som er målrettet de danske børnefamilier. Stromma har i høj grad haft fokus på formidlingen og markedsføringen af produkterne, således interessen vækkes hos de lokale danskere.

 

UDFORDRINGEN

Som følge af COVID-19 har Stromma været nødsaget til at indstille driften af kanalrundfarterne. Derudover var blot 25% af Strommas gæster danskere før COVID-19. Den primære målgruppe var internationale turister. Stromma har derfor benyttet Kickstart Kulturturismen til at udvikle en tilgang og formidling, der kan vække danskernes interesse for kanalrundfarterne, da Stromma ikke forventede at få mange internationale gæster ombord på bådene, som ellers typisk er deres primære målgruppe.

Stromma måtte derfor undersøge hvordan en guidet kanalrundfart kan foregå, så danskeren ikke vil føle sig som en turist, på trods af sandsynligheden for at der guides på flere sprog, hvis internationale gæster stiger ombord på båden.

 

PROCESSEN

I processen har Stromma undersøgt hvordan de positive fordele for oplevelsen kan fremhæves for danskerne, samt hvordan de kan nå ud til danskerne, så disse bliver opmærksomme på Strommas produkter. Som et led i denne proces, har Stromma i samarbejde med bureauet Untold udviklet kampagnen "Kanalrundfart snart?", som var at finde på sociale medier og nyhedsmedier, men også at se på 30 busser i Hovedstadsområdet.

Stromma har i processen haft fokus på at skabe en kanalrundfart, hvor gæsterne har mulighed for at hyggesnakke og selv kan til- og fravælge en guidet tur. Dette mundede ud i en audioguide, hvor Stromma herved også kunne tilpasse denne, så internationale gæster stadig kan få den ønskede oplevelse med guide. Denne kanalrundfart indeholder ligeledes enkelte stop undervejs, så gæsterne kan stige af og på bådene, som de ønsker, hele dagen. 

Stromma udviklede ligeledes børnerundfarten, som er med en liveguide, der er klædt ud som matros. Dette format er skabt, for at tiltrække de lokale børnefamilier, som ønsker en underholdende og lærerig familietur.

 

RESULTATER

Stromma har i forløbet gennemført kundeanalyser kun for de danske gæster. Gæsterne modtog spørgeskemaet via en udleveret QR-kode. Stromma kunne ud fra analysen konkludere at de fleste gæster sejler 1 gang eller sjældnere end 1 gang om året. De fleste af gæsterne foretrak en liveguide, og for omkring halvdelen af gæsterne havde det ingen betydning at kanalrundfarten er med eller uden stop. De fleste af de danske gæster blev inspireret til at tage på en kanalrundfart, fordi de tilfældigvis kom forbi, eller fordi de fik det anbefalet.

Stromma oplevede dog en stigning på næsten 250% antal besøg på hjemmesiden fra sociale medier i perioden 1. juni 2021 til 25. august 2021 set ift. samme periode året før. Stromma så også en stigning i antallet af danske billetter solgt i denne periode. I juni-august 2021 solgte Stromma 6.623 billetter til danskerne, hvorimod de blot solgte 2.082 billetter til danskerne i samme periode i 2020. I sommeren 2019 lå antallet på knap 3.000 solgte billetter til danskerne.

Stort set alle gæsterne angav i kundeanalysen at de oplevede kanalrundfarten som god eller meget god, og ca. halvdelen mener at det er meget sandsynligt, at de vil sejle med på den klassiske kanalrundfart en anden gang.

Læs mere om Kultur-Test-Lab'ets udfordring, løsning og resultater i nedenstående casebeskrivelse. Casebeskrivelsen er udarbejdet i samarbejde med Epinion. 

Ved spørgsmål til projektet, eller andre aktiviteter vedrørende kulturturisme, send en mail til kultur@woco.dk.

 

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Læs mere om Kickstart Kulturturismen

Kickstart Kulturturismen
Kickstart Kulturturismen
testlabs
KULTUR-TEST-LABS
Webinar
Webinarer: Kulturen under og efter Covid-19
Gangbro på SMK med turister
Kulturgæsten rejselyst og præferencer under Covid-19