Tillidsskabende kommunikation i kulturbranchen
En guide til at skabe tillid og trygge rammer hos kulturgæsten ved genåbningen af de danske museer og oplevelsessteder i 2021.
I efteråret 2020 blev der, i forbindelse med Covid-19, lavet en række analyser blandt danske og internationale kulturbesøgende i regi af initiativet Kickstart Kulturturismen. Indsigterne viste et skisma imellem, at ikke-brugerne primært blev hjemme grundet (forventning om) manglende tryghed, mens langt de fleste gæster, der besøgte kulturinstitutioner, følte sig trygge. Det indikerede behovet for et stærkt fokus på kommunikationen af tryghed og sikkerhed i forbindelse med genåbningen i april 2021.
Derfor har vi sammen med RF Experience og udvalgte museer udarbejdet en guide med fokus på tillidsskabende kommunikation. Ønsket er, at guiden kan give inspiration og konkrete råd til, hvordan du proaktivt kan tilpasse aktiviteter og kommunikation til kulturgæstens nye behov for gennemsigtighed og tryghed.
Fokusområder dækker blandt andet kanalvalg, aktivering af ambassadører og konkretisering af budskaber.
Hent guiden her.