Helsingør

CONNECT – mobilitet, kultur og destinationer

Foto: Lukas Bukoven

Hovedstadens turisme skaber bred værdi – og den har potentiale til at skabe endnu større værdi for flere, både i og uden for hovedstadsdestinationen.

Det kræver dog stærke forbindelser mellem aktørerne på destinationen, og mellem hovedstadsdestinationen og resten af Danmark samt de destinationer, vi har tilknytning til internationalt.

I CONNECT har vi ansvar for at få hovedstadens turisme til at gavne endnu flere ved at styrke den fælles destinationsudvikling, særligt på kulturområdet, ved at skabe mobilitet og tilgængelighed og ved at fremme samarbejdet på tværs af hovedstaden, Danmark og Østersøen. Samtidig har vi ansvar for at sikre, at turismeudviklingen er til gavn for lokalsamfundet, en indsats der går på tværs af alle nedenstående indsatser og Wonderful Copenhagens øvrige arbejde.

Det gør vi gennem:  

Udvikling af krydstogtturismen i Danmark: København har en særlig stærk position internationalt, som er med til at trække krydstogtskibe til hele Danmark. Med dette udgangspunkt samler vi aktørerne i dansk krydstogtturisme i netværket Cruise Denmark – Copenhagen and beyond. Her samarbejder vi på tværs af de danske krydstogtdestinationer, -havne og -aktører (i alt 48 partnere) om at styrke og udvikle en bæredygtig og ansvarlig krydstogtturisme i Danmark til gavn for både miljø, borgere og besøgende.

Udvikling af krydstogtturismen i Østersøen: Mange krydstogtskibe besøger flere lande på deres rute. Østersøen er som en samlet krydstogtdestination i konkurrence med bl.a. Caribien og Middelhavet. Derfor samler vi Østersøens store og små krydstogtdestinationer (i alt 32 partnere) i et fælles netværk, Cruise Baltic, som har sekretariat i Wonderful Copenhagen. Her samarbejder vi om at styrke og udvikle krydstogtturismen på tværs af Østersøen (minus Rusland). Fokus er på at udvikle en bæredygtig og ansvarlig krydstogtturisme gennem deling af viden, best practice, BtB-dialog og samarbejde med internationale rederier samt fælles promovering af Østersøen på messer, gennem FAM-trips, mm.

Tiltrækning af nye, direkte flyruter: International tilgængelighed til og fra Danmark er afgørende for mange brancher i Danmark. Faktisk udgør turismeværdien af en flyrute kun en mindre del af den samlede værdi for samfundet. Men turister og rejselyst er afgørende for, om et flyselskab vælger at anlægge en interkontinental flyrute til Danmarks internationale lufthavn frem for til en anden storby i Nordeuropa.  Gennem ruteudviklingsprogrammet Greater Copenhagen Connected arbejder vi på at styrke den direkte tilgængelighed mellem Danmark og resten af verden gennem udvikling af direkte interkontinentale flyruter til Danmarks internationale lufthavn i København fra vigtige byer og knudepunkter rundt i verden. Det gør vi sammen med både danske og svenske partnere. 

Styrke samarbejdet mellem de danske destinationer: 16 danske Destinationsselskaber rundt i landet er samlet i brancheorganisationen, Danske Destinationer, som har sekretariat i Wonderful Copenhagen. Her styrker vi samarbejde, videndeling og udvikling på tværs af dansk turisme. 

Udvikling af storbyturismen i Danmark: De fire danske storbyer samarbejder igennem i det nationale udviklingsselskab for storbyturisme, Dansk Storbyturisme, som er forankret i Wonderful Copenhagen, jf. organiseringen af dansk turisme. I regi af Dansk Storbyturisme arbejder vi således sammen med destinationerne for Aarhus, Aalborg og Odense om at udvikle storbyturismen, herunder ikke mindst kulturturismen. Det sker bl.a. gennem deling af viden og best practice og mhp. at styrke de danske storbyers markedsandele i den globale konkurrence om storbyrejsende, der leverer et relativt stort bidrag til den samlede turismeomsætning i Danmark. 

Udvikling af kulturturisme: Kultur og turisme hænger sammen. Kulturtilbud er helt afgørende i den internationale konkurrence om storbyturister. Og samtidig leverer storbyturisterne betydelige indtægter til museer og attraktioner, som igen er forudsætningen for at udvikle nye kulturtilbud. Danmarks hovedstad er endnu ikke blandt de stærkeste kulturdestinationer i Europa. Det arbejder vi på at ændre i et tæt samarbejde med hovedstadens meget forskellige kulturaktører.  Det gør vi bl.a. gennem udvikling af fælles mål, konkrete udviklingsforløb samt produktion og deling af ny viden, der kan øge værdiskabelsen og kulturforbruget hos kulturgæsterne. 

Lokalsamfund og geografisk spredning: Vi arbejder strategiske for at sikre en turismeudvikling, der er til gavn for lokalsamfund. Både ved at turismen kan bidrage til ny lokal udvikling. Og for at mindske de udfordringer, der knytter sig til at mange gæster befinder sig på samme sted. Derfor arbejder vi på at skabe større geografisk spredning af turister, både på tværs af bydele og på tværs af hele hovedstaden.  Vi samarbejder med borgere, lokale aktører og kommuner i hovedstadsregionen om destinationsudvikling, nye oplevelsessammenhænge og bæredygtig mobilitet i form af eks. udbredelse af cykling. 

Klaus Bondam

Director of mobility, culture & destinations (CONNECT)

klb@woco.dk