Martin Heiberg

Seminar for event- og oplevelsesindustrien

Foto: Martin Heiberg

Denne seminarrække er udviklet til event- og oplevelsesbranchen med der formål, at dele den seneste viden og tendenser inden for branchen for at komme styrket igennem et hårdt år med COVID-19. Fire seminarer vil blive afviklet i foråret 2021.

Seminar 4: Flytter kommunikation gæster ved events? Om irrationalitet, adfærdsdesign og effektiv kommunikation

På det sidste seminar kiggede vi på, hvad det egentlig er, der flytter adfærd hos vores modtagere – og hvad der risikerer at stå i vejen. Anne Gerhardt, der er Seniorkonsulent hos kommunikationsbureauet bro, gav et indblik i, hvordan adfærdspsykologien kan hjælpe os, når vi vil kommunikere med vores eventgæster.

I krydsfeltet mellem adfærdsdesign og retorik så vi nærmere på et par klassiske kognitive forhindringer – som kun er blevet forstærket af covid19-situationen. Slutvis præsenterede Anne Gerhardt sine overvejelser, om Covid-19 har skabt et ’Moment of Power’ – om Coronakrisen måske har givet plads til nye vaner hos eventgæsterne?

I den efterfølgende paneldebat spurgte vært, Morten Crone Sejersbøl, ind til konkrete erfaringer med adfærdsændrende kommunikation for eventgæster, når Katja Moesgaard fra Copenhagen 2021, Magnus Restofte fra Det Kongelige Teater og Dorte Vibjerg fra Sparta Atletik og Motion sluttede sig til samtalen.

Seminaret blev afholdt den 26. maj 2021.

Slides - Hvad flytter kommunikation gæster ved events?

Seminar 3: Skab bæredygtige forretningsmodeller for events

På dette tredje seminar, sættet vi fokus på det at skabe bæredygtige forretningsmodeller for events set gennem brillerne af World Athlethics og Muskelsvindfonden. Blev sendt live fra Mikkeller Baghaven på Refshaleøen i København.

Direktør for Konkurrencer og Events hos World AthlethicsJakob Larsen, delte sine erfaringer med, hvordan et internationalt forbund strategisk arbejder med nye forretningsmodeller i lyset af COVID-19, og hvilke initiativer de har igangsat for at muliggøre afvikling af mesterskaber - f.eks. VM Stafet i maj 2021 og VM Atletik i 2022.

Efterfølgende præsenterede Proces- og Udviklingsansvarlig hos MuskelsvindfondenKat Lundbye-Christensen, hvordan fonden i en indgribende organisatorisk øvelse har nytænkt sommerens GRØN og Cirkus Summarum til at skabe overskud for fonden.

Præsentationerne slog tonen an for den korte spørgerunde efterfølgende faciliteret af vært Morten Crone Sejersbøl, som dykkede ned i nogle af seernes spørgsmål, om hvordan man i svære tider skaber en bæredygtig forretningsmodel for de to organisationer.

Seminaret blev afholdt den 21. april 2021.

Vi beklager de tekniske udfordringer, der forekommer i løbet af udsendelsen.

Slides - Skab bæredygtige forretningsmodeller for events

Liste
Kort
Sustainable event
Foto: Crowne Plaza Copenhagen Towers

Copenhagen Sustainability Guide

Hosting your event in Copenhagen can bring you closer to sustainable solutions and meetings. 

Seminar 2: Forbrugeradfærd ved fremtidens events

På dette seminar satte vi fokus på forbrugeradfærden ved fremtidens events. COVID-19 har ændret måden hvorpå forbrugeren i dag agerer i de fleste brancher. Specielt i event- og oplevelsesindustrien, der har været hårdt ramt at forsamlingsforbud og øvrige restriktioner, vil eventgæsten ved fremtidige begivenheder være forandret og have nye præferencer. Vi ser nærmere på, hvordan branchen kan forberede sig bedst mulig måde til at byde eventgæsten velkommen, når restriktionerne ophæves.

Fremtidsforsker ved Institut for Fremtidsforskning, Carsten Beck, præsenterede på seminaret tidens forbrugertendenser og kom med bud på fremtidsscenarier om, hvordan forbrugernes adfærd vil være under og efter en genåbning. I oplægget berørte han emnet omkring forbrugerens holdninger, ændrede behov hos eventgæsten, digitalisering, mm. samt brugbare eksempler fra ind- og udland.

Tobias Woxholtt, Sport Event Manager hos Red Bull Danmark, præsenterede Red Bull's tilgang til events, og hvordan de fremtidigt ved navigere, når de skal afholde fremtidige events - forventeligt med store sport events i sommeren 2021.

Efter oplæggene faciliterede vært Morten Crone Sejersbøl fra Geelmuyden Kiese en paneldebat, hvor Carsten Beck og Tobias Woxholtt diskuterede, hvordan forbrugeren på bedste måde imødekommes efter COVID-19.

Seminaret blev afholdt den 18. marts 2021.

Seminar 1: Værdiskabelse ved events og eventgæstens oplevelse under COVID-19

På det første seminar satte vi fokus på eventgæstens oplevelse under COVID-19 og den værdi, der bliver skabt for eventgæster, stakeholdere og samfundet ved afholdelse af events.

Lektor ved Institut for Turisme og Kulturel Innovation hos Aalborg University, Carina Ren, præsenterede den seneste viden om betydningen af afholdelse af events. I lyset af COVID-19 er mange events blevet afviklet virtuelt eller helt aflyst, hvilket har resulteret i store sociale og økonomiske tab. Trods dette, har en yderst kreativ branche udviklet innovative praktiske, digitale og hybrid løsninger, der skubber gæstens behov og oplevelse i fokus.

Katja Lohmann, Head of Customer Experience i Tivoli, præsenterede hvordan Tivoli praktisk har arbejdet med at skabe gode gæsteoplevelser under de gældende COVID-19 restriktioner, og Bo Jensen, Direktør fra Badminton Danmark, gik i dybden med de udfordringer, der opstod ved afvikling af Denmark Open i Oktober 2020.

I den sidste del af seminaret indgik Carina Ren, Katja Lohman og Bo Jensen i en modereret paneldebat og svarede på nogle af de spørgsmål og dilemmaer, der det seneste år er opstået ved håndtering af gæster til events og i oplevelses-industrien under COVID-19. Vært og moderator var Morten Corne Sejersbøl, journalist og Direktør hos Geelmuyden Kiese.

Seminaret blev afholdt den 27. februar 2021.