Coexistence: Hovedstadens DNA og den danske livsstil

Tema 1: Coexistence

Foto: Daniel Rasmussen

 Hovedstadens DNA og den danske livsstil

Vores kulturarv peger ind i fremtiden og udfolder sig i ikoniske oplevelser, der er unikke for Norden og hovedstaden. Det skal gøres med et særligt københavnsk perspektiv, der manifesterer de værdier og karakteristika, som er særligt for vores samfund - fra lighed, tilgængelighed og tolerance til tryghed, hygge og demokrati. Det findes også andre steder, men det udfolder sig på en helt særlig måde i hovedstaden og gennemsyrer hele oplevelsen.

Vi er verdenskendte for Kongehuset, eventyr, leg, kreativitet, dansk arkitektur og design samt det nordiske køkken. Det skal være tydeligt for potentielle besøgende før besøget, og når de er her. Oplevelserne skal bindes sammen, så de besøgende bliver inspireret til at øge deres kulturforbrug. Det sker med turismen som anledning, det kreative erhverv som middel og kulturen som formidlingsplatform.

 

Med CopenCore Coexistence udfolder og udvikler vi sammen hovedstadens DNA og den danske livsstil og kulturarv, der:

• Udleves gennem stærke, kulturelle oplevelser

• Formidles gennem innovative oplevelsesformater af høj kvalitet

• Løftes gennem samarbejder og partnerskaber regionalt, nationalt og internationalt

• Positionerer hovedstaden som en metropol, hvor kultur er kernen.

 

I tilblivelsen af visionen har hovedstadens aktører indenfor kultur, turisme og kreative erhverv bidraget med deres perspektiver på potentialer og udfordringer. For succes af visionen afhænger både af det langsigtede samarbejde mellem kultur og turisme, og at alle kan tage ejerskab og se vigtigheden af den nye retning for kulturturisme i hovedstaden:

”Duften af stille regn i København er magisk. De fine dråber i vandet i kanalerne, der snor sig mellem historiske bygninger, som omfavner dig med mere end 850 års levet liv. Hverdagen i København er lidt som i et eventyr – og det er præcis den uprætentiøse, eksklusive, men samtidig indbydende stemning, som vi skal understøtte med vores kulturtilbud. Vi skal dyrke vores særegenhed og dermed give flere turister lyst til at besøge ‘den lille storby’, som ikke findes magen til andre steder.”

- Rane Willerslev, direktør, Nationalmuseet

 

”Vi har ikke Eiffeltårnet eller Triumfbuen, men vi har en dansk måde at leve sammen på - et demokratisk samfund og et af de mest lige, og den livsform tiltaler rigtig mange i verden. Hvis vi er generøse og fortæller, hvordan vi har skruet vores samfund sammen og bruger de fysiske rammer til at understøtte det liv, vi gerne vil leve, så kan vi rigtig meget.”

- Jane Sandberg, direktør, Enigma - Museum for post, tele og kommunikation