Guldsmeden Hotels melder sig ind i Meetingplace
Guldsmeden Hotels har været en del af Københavns hotelscene siden 2002. I dag har den aarhusianske kæde fem hoteller i hovedstaden, som nu er blevet en del af Meetingplace-netværket.
Vi har talt med hotelkædens Sustainability & Communication Manager, Kirsten Aggersborg om Guldsmeden Hotels store fokus på bæredygtighed, og hvad de ser af muligheder som medlem af netværket.
Q: Kan du fortælle lidt om jeres hoteller og de produkter, I tilbyder?
"Det første Hotel Guldsmeden åbnede i Aarhus i 1999, og siden da er kæden vokset så meget, så den nu består af fem hoteller i København, et i Oslo, et i Reykjavik, et i Berlin samt en pragtfuld villa i Menton i det sydlige Frankrig og et luksusresort i Bali."
Q: Hvad betyder bæredygtighed for jer, og hvordan er det tænkt ind i jeres hoteller?
"Siden 1999 har bæredygtighed været en del af Guldsmedens Hotels DNA. Vores ønske er at skabe vidunderlige hoteloplevelser for vores gæster, og samtidig sikre, at miljøet skånes mest muligt. Derfor er bæredygtighed tænkt ind overalt i den daglige drift på vores hoteller, og vi er certificeret med Green Globe, Green Key og (i Danmark) det gyldne spisemærke (Ø-mærket) for 90-100% økologi.
Vi har en ’no-fly’-politik og serverer ikke mad og drikke, der er blevet fløjet til landet. Vi dokumenterer og måler al madspild dagligt, så vi kan pinpointe, hvor madspildet opstår. Den minimale mængde madspild, vi har, bliver håndteret af DAKA Refood, der omdanner maden til biobrændsel.
Derudover erstatter vi løbende de ordinære brusesystemer med det revolutionerende Orbital-system, der hjælper os med at spare mellem 60-90 procent af vandforbruget afhængig af badetidens længde."
Q: Hvorfor har I valgt at melde jer ind i Meetingplace, og hvad håber I at få ud af det?
"Vi har altid haft et godt øje til Meetingplace, og med åbningen af vores nyeste hotel i København, Bryggen Guldsmeden, hvor vi har større event- og mødefaciliteter, var det oplagt at springe til nu. Vi håber på at udvide vores netværk, få en masse nye venner og øge vores forretningsgrundlag."
Q: Hvad ser I af samarbejdsmuligheder i netværket ift. de andre medlemmer?
"Vi har altid sat videndeling højt ift. vores bæredygtige tiltag – som vi plejer at sige, der er ikke noget bæredygtigt ved at holde det hele for sig selv – og det samme gælder for professionelle netværk på kryds og tværs. Vi kan alle arbejde sammen om at gøre vores dejlige destination endnu mere attraktiv!"