Mand cykler over fodgængerfelt

Midlertidighed i byens mellemrum

Foto: Urgent Agency

Kan midlertidighed skabe oplevelser i nye områder af byen?

Metode

Wonderful Copenhagen fik i forbindelse med genopretning af hovedstadens turisme lavet en række undersøgelser om udelivet i København. Analyserne dækkede både kvalitative, kvantitative og digitale indsigter omkring udbud og efterspørgsel på udendørs oplevelser blandt lokale og gæster. Her var det tydeligt at København blandt konkurrerende storbyer positionerede sig på at være en eventyrlig destination med mange mikrooplevelser i byrum. På baggrund af analyserne blev der udviklet en test med fokus på mikrooplevelse og overraskende elementer. Visionen var at skabe et sted, hvor borgere og gæster følte sig velkommen samtidig med, at de lokale erhvervsdrivende kunne bruge det aktivt som en ramme for oplevelser. Sammen med Urgent Agency og Københavns Kommune skabte kunsteren Marco Colors Geometry værket ”Walkway” for at skabe nye anvendelser af udeområdet på en ny gade i byen.

Læring

Store omvæltninger forårsaget af den globale pandemi eller andre relevante begivenheder kan give helt nye muligheder, når fremtidens destination skal udvikles. Nye anvendelser af udendørsområder er en af de tendenser, der er kommet for at blive.

Partnere

Urgent Agency, Københavns Kommune