Fem konkrete råd: Sådan gør du det nemmere for storbyturister at tage på bæredygtig dagstur til kyst- og naturoplevelser
Oplevelsen skal være gennemtænkt fra afgang til hjemkomst, hvis turisterne skal rejse fra storbyen og ud til kyst- og naturområderne med bæredygtig transport. Til gengæld er de sultne efter lokale oplevelser. Det viser erfaringerne fra projektet Grøn Tur/Retur i et nyt inspirationskatalog.
For turister og lokale i storbyerne kan det være besværligt at besøge attraktioner og seværdigheder i kyst- og naturområderne med offentlig transport. Det bæredygtige transportvalg bliver derfor ofte nedprioriteret – trods gode intentioner om at leve mere grønt – og i stedet vælger de enten bilen, eller dropper helt planerne om at tage på udflugt.
Projektet ’Grøn Tur/Retur’ har derfor undersøgt, hvordan nationale og internationale turister kan inspireres til at tage fra København til både kendte og mindre kendte oplevelser på Sjælland og øerne ved brug af bæredygtig transport.
Projektet har taget udgangspunkt i tre testcases, der spænder fra forsøg med dagstur til Nordsjælland med tog og lejecykel, attraktionsudflugter til Fjordlandet med Shuttlebus samt vandreture i SydkystDanmark, der fx tager turisterne forbi flotte naturoplevelser efter deres museumsbesøg.
Erfaringerne fra projektet er endt ud i fem konkrete råd og et inspirationskatalog, der er målrettet destinationer, kommuner og turismeerhverv, som gerne vil arbejde med grønne transportløsninger i deres destination.
De ’lokale perler’ undervejs på turen
Det er Wonderful Copenhagen, VisitNordsjælland, Destination Fjordlandet, Destination SydkystDanmark og Dansk Kyst- og Naturturisme, der i samarbejde med PlanMiljø, Aalborg Universitet og Rostra Kommunikation står bag projektet Grøn Tur/Retur.
”Resultaterne fra projektet viser tydeligt, at turisterne har stor interesse i at benytte bæredygtige transportløsninger i sammenhæng med dagsture. Men de viser også, at hele den samlede oplevelse fra afgang til hjemkomst skal være tænkt igennem, hvis løsningen skal være attraktiv – og her spiller erhvervsaktørerne en vigtig rolle,” fortæller Claudia Rota Andersen, Projektchef i Dansk Kyst- og Naturturisme, og fortsætter:
”Turisterne vil nemlig meget gerne have mindre oplevelser med på vejen til hovedattraktionen. Det kan være besøg på legepladser, gårdbutikker eller ture forbi udsigtspunkter, skovstier, caféer og bagerier undervejs. De vil gerne have det hele med og se de lokale perler, når de er på udflugt. Det kan man som destination med fordel udnytte.”
Den grønne, besværlige mil
Særligt når turisterne skal transportere sig den sidste strækning fra togstation til attraktion eller naturområde, opstår problemerne. Derfor har projektet testet last mile-løsninger, der kan tage turisterne fra stationen og til den endelige destination.
”Der er et stort potentiale i at inspirere besøgende fra hovedstaden til oplevelser på det øvrige Sjælland, men det kan være svært, hvis de ikke har en bil til rådighed, fordi det kan være uigennemskueligt. Projektet viser, at destinationerne i fællesskab kan nå rigtigt langt med at udvikle en sammenhængende last mile-løsning, der er tænkt sammen med lokale oplevelser, og som giver plads til fleksibilitet. På den måde kan vi brede de besøgendes oplevelser ud og få mere bæredygtige mobilitetsformer i spil,” fortæller Runa Sabroe, udviklingsdirektør hos Wonderful Copenhagen, og fortsætter:
”Slutbrugerne for de udviklede last mile-løsninger er både lokale borgere og nationale og internationale turister – en af erfaringerne fra projektet er, at løsningerne især blev benyttet af lokale borgere, og det er positivt. For kan man først få de lokale med, så er man allerede godt på vej til at få nationale og internationale turister med på vognen, og man skaber en udvikling, der skaber værdi for både lokale og turister. Det er i sig selv bæredygtigt.”
Fem anbefalinger til den gode last mile-løsning:
-
Sæt fokus på oplevelserne undervejs: Hvis en last mile-løsning skal være attraktiv som en del af en dagstur, skal man ikke kun lægge vægt på de store attraktioner, men også på oplevelserne indimellem: miniattraktioner såsom gårdbutikker, naturoplevelser og personlige møder.
-
Skab et godt flow fra afgang til hjemkomst: Det er vigtigt, at last mile-løsningen hænger sammen med andre transportsystemer, afgangstider og attraktioner undervejs, så turisten får en oplevelse af, at last mile-løsningen er det oplagte valg. Fx er det vigtigt, at museet faktisk har åbent, hvis turen går der forbi.
-
Frigiv plads til fleksibilitet: Turisterne ser det som en værdifuld service at få foreslået ruter og pakkeløsninger, så længe de selv kan tilpasse turen til egne behov og vælge til og fra – også spontant undervejs.
-
Giv ensrettet og målrettet information: Information om turen skal være nem at finde for målgruppen. Desuden er det vigtigt, at informationen er strømlinet blandt turens forskellige aktører, og at turisterne kan vurdere, om turen passer til netop dem fx mht. sværhedsgrad og længde.
-
Sørg for veltilpassede ruter og gode rutevejledninger: Det skal være nemt for turisterne at planlægge deres tur inden afrejse og så ubesværet som muligt at finde vej undervejs. Det kræver gode ruter, kort og skiltning – og derfor også, at last mile-løsningen er testet af fra ende til anden.
Find mere inspiration og konkrete eksempler i Grøn Tur/Retur Inspirationskatalog.
Tre testcases – cykel, shuttlebus og vandring:
- Dagstur til Nordsjælland med tog og cykel: VisitNordsjælland testede cykling som last mile-løsning i forbindelse med en dagstur fra København. Dagsturen i Nordsjælland gik til hhv. Hundested, Gilleleje eller Hillerød. På cykelruterne har der været forslag til attraktioner, som brugerne har kunnet besøge undervejs. Testene viste, at brugerne var glade for idéen om dagsture med cykel, da det indfrier ønsker om at komme tættere på naturen. Turen var dog stressende for mange af brugerne, da de skulle haste for at nå det planlagte program, og det er vigtigt for dem, at der er tid til at hygge sig, nyde naturen eller købe en souvenir i en museumsshop.
- Dagstur i Fjordlandet med Shuttlebus: VisitFjordlandet testede en shuttlebus som last mile-løsning i forbindelse med en dagstur fra København. Shuttlebussen havde afgang fra hhv. Roskilde station og Frederikssund station. De udviklede tre busruter i området, som var inddelt i temaerne: 1) Økologi- og Historie-ruten, 2) Øl-, Vikinge- & Rock-ruten og 3) Kunst-, Fjordliv- og Eventyr-ruten. Shuttlebussen viste sig at fungere bedre i praksis end selve idéen om den, som for brugerne lyder for turistagtig. Men da bussen blev testet i praksis, oplevede brugerne dagsturen som nem og attraktiv. Mange fik øjnene op for, de områder bussen kørte igennem, og alle ville gerne komme tilbage og opleve mere af området.
- Dagstur i SydkystDanmark med vandring: Destination SydkystDanmark testede kombinationen af vandring og færge som last mile-løsning i forbindelse med en dagstur fra København. Kombinationen af vandring og færge er testet mellem Næstved station og Gavnø Slot; færge fra Næstved havn til Gavnø Slot og gåtur tilbage til Næstved. Kombinationen af færge og vandring er en god idé, men i praksis var der her for mange elementer i dagsturen, da brugerne først skulle transportere sig hen til færgen fra København med tog og metro/bus. Brugerne forbinder desuden ikke Næstved med kyst og natur, selvom byen har begge dele at tilbyde, men testen viste, at der er et godt grundlag for, at brugere vil tage til attraktioner i området udenfor Næstved, fx Suseåen.