MOSAIK - small header logo
VisitCopengagen

Dansk Storbyturismes anbefalinger til arbejdet med kulturturisme

19.08.2024

Vores 2024 kulturturisme trendanalyse og tilhørende anbefalinger giver kulturaktører og -institutioner et samlet vidensgrundlag, der kan understøtte det forsatte strategiske arbejde med kulturturisme

Thorvaldsens Museum
Foto: Thorvaldsens Museum / Sarah Coghill
Bakkehusets Orangeri
Foto: Daniel Rasmussen

Dansk Storbyturisme har i foråret 2024 fået gennemført en trendanalyse af fremtidens kulturturisme. I det følgende præsenteres de centrale pointer i analysen samt anbefalinger til arbejdet med kulturturisme målrettet kulturaktører og -institutioner. Analysen er baseret på eksisterende rapporter og forskningsartikler om kulturturisme, suppleret med ekspertinterviews og casestudier af byer, der på forskellig vis har arbejdet med strategisk udvikling af bæredygtig kulturturisme.

Kulturturismen spiller en betydelig rolle i den danske turismesektor. Samlet set var der 5,6 millioner kulturturister i Danmark i 2022, og det forventes at stige de kommende år. I de danske storbyer udgør de internationale kulturturister allerede mere end halvdelen af storbyturisterne (57% i 2022). Med udsigten til et voksende marked er der behov for at alle på tværs af kulturaktører, destinationsselskaber, kommuner og staten fortsat arbejder strategisk med kulturturisme. 

I Dansk Storbyturisme håber vi, at analysen og de tilhørende anbefalinger kan styrke det fælles arbejde med udviklingen af kulturturismen.
 

Connie-Connie Copenhagen Contemporary
Foto: Mellanie Gandø
Karen Blixen Museum
Foto: Jacob Lisgyd

Anbefalinger til kulturaktører

 

Med afsæt i analysen kommer en række anbefalinger til kulturaktører, der ønsker at arbejde målrettet med de muligheder og udfordringer, som knytter sig til kulturturisme i fremtiden.


1. Skab udvikling med udgangspunkt i lokales behov og ønsker

En stærk lokal forankring, hvor kulturinstitutioner bliver en åben og integreret del af det område, det ligger i, giver et godt fundament for også at tiltrække særligt de yngre kulturturister. For dem kan det kulturelle indhold eller tematik være sekundært – det betyder ikke, at de ikke er interesserede i at opleve det, men hvis rammerne og omgivelserne omkring oplevelsen er attraktive, øger det muligheden for, at de også kommer indenfor.
 

2. Skab universer på tværs af den digitale og fysiske oplevelse, og gør det nemt at være gæst. 

Udviklingen inden for teknologi og digitalisering sætter konstant nye standarder. Med stadig flere yngre kulturturister bliver den nemme og friktionsløse oplevelse, både online og fysisk, et vilkår i fremtiden. Det handler om at skabe et sammenhængende og troværdigt oplevelsesunivers på tværs af digitale platforme og den fysiske oplevelse.


3. Sammentænk destinationer – både i mikro og makro-perspektiv. 

Kulturaktører og -institutioner er afgørende for byens oplevelsesudbud, og spiller en vigtig rolle i at skabe attraktive, lokale mikro-destinationer i byen, hvor kultur og rekreative byrum supplere hinanden. Med den stigende efterspørgsel på lokale, autentiske og immaterielle oplevelser, er de lokales levede hverdagsliv blevet et trækplaster i sig selv. Ved at skabe aktiviteter og fysiske opholdsmuligheder kan kulturaktørerne skabe mødesteder der både appellerer til lokale og kulturturister. I makroperspektiv er der et potentiale i at den klassiske kulturturist i højere grad efterspørger oplevelser i naturen – og at kyst- og naturturister omvendt i højere grad kulturelle oplevelser. 

4. Udvikl stærke, lokale særkender i tæt dialog mellem kulturaktører og destinationsselskaber. 

Kulturinstitutioner og -aktører har en afgørende rolle i forhold til et steds særlige historie og kulturprofil. Der ligger derfor et potentiale for kulturaktører i at forme deres værditilbud til kulturturister indenfor konteksten af destinationens særlige profil og fortælling. Det handler om at tage udgangspunkt i byens egne lokale særkender, og udvikle stærke kulturprodukter og markedsføring på baggrund heraf. Her er et tæt samarbejde med destinationsselskabet brugbart og kan bidrage til at skærpe profilering og kommunikation til potentielle kulturturister.

Projektet er støttet af

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse