En fælles indsats for kystsikring i lokalområdet
Det historiske Marienlyst Strandhotel i Helsingør tager ansvar for kystens fremtid gennem bæredygtige initiativer og stærke lokale partnerskaber.
Marienlyst Strandhotel, et lokalt varemærke
Marienlyst Strandhotel er dybt forankret i sin beliggenhed ved kysten, hvor stranden udgør en central del af hotellets identitet. Både udsigten og ophold på stranden gør gæsteoplevelsen hos Marienlyst til noget helt særligt. Hotellet er også et varemærke i Helsingør og dermed også en vigtig del af lokalsamfundet. Den rolle anerkender hotellet, og de ønsker også at tage ansvar og give tilbage til samfundet. Det er derfor naturligt for Marienlyst, at bæredygtighed er blevet en stadig større prioritet i hotellets drift og kerneforretning.
Som en del af prioriteringen har Marienlyst Strandhotel deltaget i MeetDenmark forløbet ‘Bæredygtighed i værdikæden’, hvor de har arbejdet på at identificere innovative og bæredygtige forretningspotentialer, som kan skabe værdi for både virksomheden og samfundet.
Klimaforandringernes direkte indvirkning
Marienlyst Strandhotel har på egne bygninger oplevet de udfordringer, som klimaforandringerne medfører. Storme og voldsomt vejr har ført til opsættelse af containere for at forhindre oversvømmelser, der både udfordrer hotellets drift og forringer gæsteoplevelsen. Samtidig påvirker det også medarbejdernes vej til arbejde og lokalsamfundet, herunder naboerne og naturen omkring hotellet.
Vejrprognoserne er bekymrende, da antallet af storme forventes at stige i de kommende år. Til trods for udfordringerne har der hidtil kun været sporadisk indsats i at sikre kysten omkring Helsingør, og ingen større organisering af de berørte i lokalområdet. Eksisterende netværk har hovedsageligt bestået af private borgere uden megen aktivitet, og de kommunale initiativer er begrænset til politiske netværk uden en stærk lokal stemme. Marienlyst Strandhotel har et ønske om en stærkere lokal forankring og at spille en større rolle i lokalsamfundet. Det har været svært for hotellet at finde en måde, hvorpå de kan gøre en forskel for naboer og omgivelser.
Foto:Marienlyst Strandhotel
Etablering af et stærkt samarbejde
En central del af projektet har været at vende klimaudfordringer og forretningsudfordringer til noget, som kan skabe en merværdi for både hotellet og lokalsamfundet. Det har været et centralt element i det innovative strategiforløb at sikre, at mødestedet ikke kun tog udgangspunkt i egne problemer, men at de ved at finde en løsning på fælles problemer kan styrke egen brandposition og legacy i området.
Derfor planlægger Marienlyst Strandhotel at danne en stærk netværksgruppe med relevante sparringspartnere. Målet er at skabe en bredere og mere kraftfuld stemme, der kan sikre konkrete løsninger på kystproblematikken. I forløbet ‘Bæredygtighed i Værdikæden’ har de udarbejdet en ambitiøs handleplan og identificeret nøglepartnere, som vil blive involveret i processen. Planen indeholder blandt andet at afholde arrangementer og etablere netværk på hotellets præmisser med fokus på at rejse de nødvendige økonomiske midler til forebyggelse og skabe opmærksomhed gennem medierne. Dennis Heilesen, Ejendomschef udtaler;
Vi er meget glade for, at forløbet har givet os muligheden for at tage et samfundsmæssigt problem, som også påvirker vores forretning, og vende det til noget positivt. Det har ikke kun hjulpet os med at finde konkrete løsninger, men også styrket vores evne til at skabe en stærkere legacy i området. Samtidig har det åbnet døren for nye samarbejder og partnerskaber, som vil få en varig betydning både for os og for vores lokalsamfund.”
Foto:Marienlyst Strandhotel
Målepunkter og fremtidsperspektiver
Marienlyst Strandhotel er nu i begyndelsen af et flerårigt forløb, hvor succes vil blive målt på flere parametre. Det inkluderer antallet af aktører i det lokale netværk, herunder en diversitet af deltagere som både kan være lokale virksomheder, borgere og politiske interesser. Derudover vil mediedækning og de økonomiske midler, der rejses til projektet, være afgørende målepunkter for indsatsen. Hotellet sigter mod at etablere et varigt og effektivt samarbejde, som kan skabe positive forandringer for kysten og lokalsamfundet.
Tre gode råd
- Tag initiativet: Vent ikke på, at andre løser problemerne. Tag aktivt initiativ til at samle relevante aktører og skabe et stærkt netværk.
- Tænk langsigtet: Bæredygtige løsninger kræver tid og engagement. Udarbejd en ambitiøs, men realistisk handleplan med klare mål og målepunkter.
- Involver offentlige og private partnere: En bred og divers partnerskare, der inkluderer både offentlige og private aktører, er nøglen til at skabe varige løsninger og rejse nødvendige ressourcer.
Vil du vide mere?