MeetDenmark logo
Cykler

Fra grøn vision til konkrete handlinger i eventbranchen

Foto: Shutterstock

Idea Nordic leverer løsninger for events og transport i en branche med stigende efterspørgsel efter grønne alternativer. Det skaber udfordringer, men gennem et projektforløb står det klart, at dialog med myndigheder, kunder og leverandører er afgørende for en grøn omstilling.

Idea Nordic oplever en øget efterspørgsel fra kunderne efter flere klimavenlige løsninger, særligt i forbindelse med planlægning af større internationale konferencer. Det åbner for nye muligheder, men har også skabt udfordringer – særligt på transportområdet – for det Green Tourism Organisation-certificerede eventbureau, som har et ønske om at omsætte det voksende forretningsområde til et unikt selling point.

Den centrale problemstilling har været et behov for at fremme den grønne omstilling blandt leverandører kombineret med et ønske om at sikre en langsigtet forretningsstrategi, branding og tiltrækning af nye kunder. Sideløbende med et stigende behov for at dokumentere de bæredygtige initiativer for at kunne fremvise konkrete resultater.

For at styrke den bæredygtige praksis har Idea Nordic deltaget i MeetDenmarks forløb ‘Bæredygtighed i værdikæden’. Og det har ikke kun styrket eventbureauets markedsposition, men også øget bevidstheden om bæredygtighed blandt både kunder og leverandører.

Nana Søeberg, Operations Manager hos Idea Nordic, udtaler:

”At få hjælp til både leverandør- og kundedialog har virkelig været en gamechanger for os i forhold til vores ambitioner om grøn transport. Før handlede samtalerne mest om krav og brændstoffer, men gennem forløbet blev dialogen omdannet til at handle om muligheder og innovation. Det har ikke kun styrket vores partnerskaber markant, men også gjort os langt mere kundeorienterede. Nu kan vi tilbyde skræddersyede, innovative transportløsninger, som matcher kundernes ønsker og samtidig understøtter vores bæredygtighedsmål.”

Cykler

Foto:Shutterstock

Markedets manglende parathed vs. kundernes høje forventninger 
Mens efterspørgslen på CO2-neutrale konferencer stiger, især fra store internationale virksomheder, har Idea Nordic kæmpet med, at markedet for klimavenlige transportløsninger ikke har været tilstrækkeligt udviklet og derfor ikke matcher kundernes høje forventninger.

Konkret har eventbureauet oplevet en mangel på tilgængelige busser, der anvender mere klimavenligt brændstof, mens kunderne også har haft en varieret vilje til at benytte cykler og offentlige transportmidler. Det har gjort det udfordrende for Idea Nordic at opfylde kundernes ønske om en mere miljøvenlig transport i forbindelse med deres arrangementer.

Fra vision til handling: Realisering af mere miljøvenlige transportløsninger
For at tackle udfordringerne har Idea Nordic tilpasset virksomhedens tilbud til mere bæredygtige løsninger og fungeret som bro mellem kunder og leverandører.

Eventbureauet er på den måde lykkedes med at fremme brugen af metro og cykler som alternativer til busture og har samtidig gjort det muligt for kunderne at måle det konkrete CO2-aftryk af deres transportvalg. Dataindsamlingen om transportmidlers CO2-aftryk er blevet til et markedsføringsværktøj over for nye kunder.

Idea Nordic har oplevet en positiv udvikling med øget kundetilfredshed og styrket konkurrenceevne takket være de nye unikke muligheder, der gør det muligt at implementere bæredygtighed i arrangementer på en ny måde – også i transporten.

En værdifuld dialog
Projektforløbet har fremmet Idea Nordics samarbejde med leverandører, kunder og medarbejdere. Og ved at benytte MeetDenmarks dialogværktøj i de konkrete situationer med leverandører har eventbureauet sikret en systematisk tilgang til at finde fælles løsninger.

Det er gennem projektet blevet tydeligt, at en stærk dialog med myndigheder, kunder og leverandører er afgørende for at drive en succesfuld grøn omstilling. Fremadrettet vil eventbureauet fokusere på at integrere den bæredygtige indsats i både brand og tilbudsproces, så alle medarbejdere opnår den nødvendige viden.

Tre værdifulde råd til andre virksomheder:

  • Samarbejd på tværs af værdikæden: Indgå strategiske partnerskaber og skab en fælles vision for bæredygtighed sammen med både kunder og leverandører. Dette styrker samarbejdet og sikrer en helhedsorienteret tilgang til bæredygtighed.
     
  • Gør bæredygtighed målbar: Udvikl systemer og værktøjer, der gør det muligt for kunderne at se konkrete resultater af deres bæredygtige valg. Gennemsigtighed og målbare resultater skaber tillid og engagement hos kunderne.
     
  • Kommuniker din kernefortælling: Skab en stærk branding omkring jeres bidrag til bæredygtighed. En klar og inspirerende kernefortælling differentierer jer fra konkurrenterne og fremhæver jeres unikke værdier og indsatsområder.
Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Foto:Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse