MOSAIK - small header logo
Kalkgrube

Mønsted Kalkgruber

Foto: Mønsted Kalkgruber

Samlekort og app-løsning med læringsspil for hele familien gav bedre way finding og glade gæster.

Mønsted Kalkgruber er en midtjysk turistattraktion, der indeholder verdens største kalkgrube, et kalkværk, et stort naturområde og museum. Attraktionen tiltrækker både nationale og internationale gæster.

Mønsted Kalkgruber har i Kickstart Kulturturismen udviklet konceptet "Gå på opdagelse". Dette indebærer at besøgende med børn i alderen 4-12 år får udleveret en række samlekort med fem forskellige historier, der leder til forskellige gruber og udendørs arealer. Gæsterne starter ruten på forskellige steder og vil dermed også gå forskellige ruter rundt på Mønsted kalkgrubers område.

Mønsted Kalkgruber fortsætter som Kultur-Test-Lab i Kickstart Kulturturismen 2022, hvor de skal arbejde videre med deres koncept "Gå på opdagelse." Her ønsker de at viderefører de gode erfaringer fra et fysiske produkt til en digital oplevelse. I samarbejde med museumsappen ’Useeum’ har Mønsted Kalkgruber udviklet podwalken ’Kampen om dynamitten’.

Vi har opnået det vi ville med app’en – glade gæster med ny viden!

Rikke Olafson. tidligere projektleder hos Mønsted Kalkgruber.
 

Udfordring
 

Grundet restriktioner om begrænsede forsamlinger under COVID-19, ønskede Mønsted Kalkgruber i 2021 at arbejde med en løsning, der kunne sprede gæsterne på det store areal, der er tilknyttet Mønsted Kalkgruber. Dette var med henblik på at følge de daværende krav og for at skabe en tryg oplevelse for de besøgende. I 2022 ønskede Mønsted Kalkgruber at videreudvikle på det fysiske produkt, som blev skabt i 2021. Dette gennem en digital løsning som kan give en ekstra dimension til den fysiske oplevelse og derigennem give gæsterne ny viden om kalkgruberne.

I 2022 ønsker Mønsted Kalkbruger at arbejde videre med formidling af stedets historie. Gæsterne efterspørger mere viden om stedet og Mønsted Kalkgruber har et ønske om, at gøre historien mere levende og forsat arbejde med at sprede gæsterne rundt på det store areal som museet dækker.

Mønsted Kalkgruber

Foto:Mønsted Kalkgruber

Resultater
 

Resultatet blev podwalken ’Kampen om dynamitten’, som er tilgængelig via app’en ’Useeum’. Undervejs blev der arbejdet med at udvikle den rette historie som kunne skabe nysgerrighed og engagement hos brugerne.

Podwalken blev yderst vellykket, både i design, brugerrejsen og i ønsket om at formidle ny viden og historie om stedet. 100% af de adspurgte synes at appen var sjov og næsten 70 % mente at de lærte noget nyt.

Hele 55% besøgte dele af Mønsted Kalkgruber som de ikke vidste var der, hvilket også var et af formålene med fortællingen. Mønsted Kalkgruber ser desuden potientale i, at arbejde videre med skole- og undervisningsforløb med udgangspunkt i ’Kampen om dynamitten”.

 

Ved spørgsmål til projektet, eller andre aktiviteter vedrørende kulturturisme, send en mail til kultur@woco.dk.


Se casefilm om Mønsted Kalkgruber som Kultur-Test-Lab i 2021 her: 

Læs mere om Kultur-Test-Lab'ets udfordring, løsning og resultater fra Kickstart Kulturturismen i 2021 i nedenstående casebeskrivelse. Casebeskrivelsen er udarbejdet i samarbejde med Epinion. 

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse