Randers Kunstmuseum
Nye formidlingsformer i det offentlige rum og med nye samarbejdspartnere.
Randers Kunstmuseum, et af landets ældste kunstmuseer, rummer en enestående samling af dansk kunst, som formidles i byens kulturhus og dets moderne betonbrutalisme.
Som konsekvens af corona-nedlukninger er museets besøgende reduceret betydeligt og samtidig udfordrer en forestående ombygning af kulturhuset Randers Kunstmuseum til at nytænke deres formidling i formater og rammer udenfor museet. Randers Kunstmuseum har med projektet testet formidling af kunsten uden for museets vægge. Konkret gennem eventen ”Street art og street food” samt ’Biblioteksvæggen’ hvor der i arbejdes med formidling af kunsten på nye lokationer og sammen med andre lokale aktører.
Udfordring
Grundet covid-19 har museet være nedlukket af tre omgange siden marts 2020. Det har betydet at både besøgstallet og antallet af medlemmer i museets klub er reduceret med godt 20 %. I 2021 havde museet omkring 30% færre gæster end i 2019.
Derudover står kulturhuset, hvor Randers Kunstmuseum bor, nu overfor en kommende ombygning. Museets muligheder for at huse store udstillingssatser og events er derfor kraftigt reduceret i en længere periode.
Randers Kunstmuseum vil derfor med deres deltagelse i Kickstart Kulturturismen udvikle nye oplevelsesformater, som kan tiltrække nye publikummer, og som samtidig rykker museet ud af kulturhusets betonrammer. Museet ønsker at ramme nye og eksisterende målgrupper uden for de vante museumsrammer for på den måde at skabe højere kendskab til museet.
Resultater
For at møde kulturgæsterne udenfor museumsrummet, har museet rykket deres formidling ud i det offentlige rum og dermed også skabt værdi for byens gæster og borgere.
I forbindelse med projektet har museet indgået nye partnerskaber og udviklet et nyt oplevelseskoncept. I samarbejde med Randers Streetfood og den aarhusianske kunstner Mormor under titlen ”Streetfood og Streetart”.
Kunstneren Mormor flyttede sit atelier ind på Randers Streetfood og arbejdede derpå et nyt værk som blev skabt i dialogen med de forbipasserende. Samtidig blev en række af kunstneres værker udstillet på Randers Streetfood. Museet oplevede at gæsterne var utrolig opsøgende og nysgerrige på projektet. Samarbejdet med Randers Streetfood fungerede særdeles godt og denne lokation viste sig god til mødet mellem kunstmuseum og ’folk på gaden.
Et andet forsøg på at møde nye brugere blev museumsvæggen på det lokale bibliotek, beliggende i samme bygning som museet. Her hang et værk fra Randers Kunstmuseum med en tilhørende podcast om værket. Adspurgte på biblioteket var yderst positive over for tiltaget og anså dette som en god mulighed for at opleve kunst, som de ellers måske ikke havde tid eller kendskab til. En tydelig udfordring på denne lokation er, at ramme mange forskellige målgrupper med det samme værk, men et godt sted at skabe kendskab til museet.
Museet vil fremadrettet forsøge at samarbejde med lokale aktører, og har bestemt en interesse i at samarbejde endnu mere med f.eks. biblioteket om udformning, placering og timing ift. brugerflow og aktiviteter.
Ved spørgsmål til projektet, eller andre aktiviteter vedrørende kulturturisme, send en mail til kultur@woco.dk.