MOSAIK er en ”værktøjskasse” for kultur- og oplevelsesaktører med viden og inspiration til forretningsudvikling. MOSAIK er udviklet som en indgang for kultur- og oplevelsesaktører til viden, værktøjer og inspiration til forretnings- og publikumsudvikling. MOSAIK består af konkrete guides, inspirerende cases, informative webinarer og de seneste rapporter vedrørende kulturgæster og kulturturisme.
Alt indhold er skabt på baggrund af tidligere og eksisterende udviklingsprojekter inden for kulturturisme. Platformen vil løbende blive opdateret med nyt indhold i takt med Dansk Storbyturismes videre arbejde inden for kulturturisme.
MOSAIK er skabt i regi af projektet Kickstart Kulturturismen. Platformen er udviklet og drevet af Dansk Storbyturisme, som består af partnerne Wonderful Copenhagen, VisitAarhus, Destination Fyn og Destination Nord. MOSAIK og Kickstart Kulturturismen (2022) er støttet af Erhvervsministeriet.
HVORFOR ”MOSAIK”?
MOSAIK bygger på idéen om en mosaik, som ét hele samlet af mange forskellige dele. Nøjagtigt som et stærkt kultur- og oplevelseserhverv, sammensat af mange forskellige typer af aktører og oplevelser. Og en platform, sammensat af viden og inspiration i mange forskellige former.
FORMÅL
Kulturen har de seneste år været – og er stadig – hårdt ramt af kriser forårsaget af blandt andet coronanedlukninger, inflation og stigende energipriser. Kulturinstitutioner og andre oplevelsesaktører er derfor nødt til at omstille og udvikle sig på baggrund af nye udfordringer. Det kræver innovativ produkt- og forretningsudvikling på både kort og lang sigt.
Formålet med MOSAIK er at skabe en platform for forretningsudvikling i kultur- og oplevelseserhvervet. En platform, der stiller viden og værktøjer til rådighed for kulturaktører landet over, som kan hjælpe dem med at udvikle og styrke deres forretning. For uden attraktive kulturtilbud og -oplevelser er det svært at tiltrække turister til vores destinationer.
MØDET MELLEM KULTUR OG TURISME
Kulturen skaber stor værdi for turismen – men turismen skaber også værdi for kulturen. Der er tale om en gensidig værdiskabelse.
De seneste tal fra VisitDenmark (2019) viser, at en stor del af de internationale turister, særligt storbyturisterne, rejser til Danmark for at opleve og udforske en destinations kulturelle oplevelser – herunder også gastronomi, byliv og den lokale atmosfære. Derfor er et stærkt og attraktivt kulturliv vigtigt for turismen.
En stor del af storbyturisterne kan kategoriseres som kulturturister - en attraktiv målgruppe, da storbyturister i gennemsnit har et højere døgnforbrug end f.eks. kyst- og naturturister. Turisterne er attraktive for kulturen, fordi de kan skabe omsætning, der kan omdannes til udvikling af nye kulturtilbud til gavn for både turister og lokale.