ANALYSE AF KØBENHAVN SOM UDENDØRSDESTINATION
2021Silverlining Research for Wonderful Copenhagen, oktober 2021
Blandt danskere er oplevelser i naturen og den danske kyst primære årsager til at holde ferie i Danmark generelt. Årsagerne til at besøge København som en storbydestination, har derimod været anderledes. Her har der især været lagt vægt på de gode kulturoplevelser, men er der potentiale for også at gøre udeoplevelser til en del af Københavns styrkeposition? Og hvordan ser sådanne udeoplevelser ud i en storbykontekst? København har over de sidste mange år investeret i at gøre byens uderum bedre. Havnen er blevet renset, byen er blevet grønnere, og nye uderum er opstået. Da Covid 19 ramte blev byers uderum endnu vigtigere end nogensinde før, og Covid 19 har fungeret som fremkaldervæske for et større udbud af udeoplevelser. Mange erhvervsaktører har kastet sig over forskellige typer af udeoplevelser til at supplere eller afløse deres eksisterende oplevelsestilbud. Det har i mange tilfælde været en øjenåbner for, hvad uderummet kan bruges til, og som COVID-19 så småt ser ud til at begynde at klinge af, så melder det naturlige spørgsmål sig; skal vi afvikle eller udvikle? For at søge svar på dette vil Wonderful Copenhagen have et vidensgrundlag for, hvordan Københavns internationale konkurrenceposition kan styrkes gennem flere attraktive uderum, der kan gøre byens uderum til ramme for nye fællesskaber og bæredygtige oplevelser i mødet mellem lokale, besøgende og erhvervet. Projektets fokus er på både blå og grønne uderum samt uderum, der opstår på gadeplan. Indeværende analyse afdækker både udbuddet af udeoplevelser i København såvel som efterspørgslen efter dem, både ifølge erhvervet selv, de lokale københavnere, tidligere besøgende og potentielle besøgende. Analysen tilvejebringer bl.a. indsigter omkring, hvilke oplevelser København vurderes at være god til i dag samt hvilke oplevelser, der skal satses på i fremtiden.