Grønne tiltag styrket gennem samarbejde i værdikæden
Frederik VI’s Hotel i Odense viser vejen til en bæredygtig fremtid ved at styrke samarbejdet med lokale leverandører. Gennem recirkulering af ressourcer, skaber hotellet positive forandringer for både miljø og gæster.
Frederik VI's Hotel har i over 195 år fungeret som hotel og konferencecenter, og har en lang tradition for at skabe mindeværdige oplevelser for deres gæster. Hotellets stræben efter at gøre en positiv forskel rækker også ud over dets gæster og langt ud i værdikæden.
Med miljøvenlige initiativer, økologiske tiltag i køkkenet, medarbejdertrivsel og samfundsengagement afspejler miljøcertificeringer som Green Key og Det Økologiske Spisemærke i bronze, hotellets dedikation til arbejdet med bæredygtighed og ansvarlig drift.
Som en naturlig del af hotellets arbejde med grøn omstilling og fokus på løbende at skabe positive forandring for både miljø og mennesker, bestræber Frederik VI's Hotel sig på at minimere hotellets ressource- og energiforbrug.
Ledelsen på hotellet har valgt at se nærmere på samarbejdet med mindre, lokale leverandører for at skabe flere grønne initiativer på tværs af værdikæden. Et potentiale, der blev tydeligt ved at kortlægge den nære værdikæde af leverandører, samarbejdspartnere, hotellets værditilbud, og kundesegmenter.
Styrket samarbejde og recirkulering af produkter
Samarbejdet med de mindre, lokale leverandører har båret frugt i form af et mindre økosystem. Gennem vidensdeling og kontakt mellem leverandører har Frederik VI's Hotel været bindeleddet mellem en kaffeleverandør og leverandøren af svampe og krydderier, som dyrkes på kaffegrums.
Hurtigt så Frederik VI's Hotel også et potentiale i at styrke samarbejdet yderligere med kaffeleverandøren og arbejde med genbrugelig emballage til leveringen af hele kaffebønner.
På den måde kan hotellet både reducere affaldsmængderne, da engangsemballagen bliver skiftet ud med genbrugsemballage og minimere omkostningerne for emballagen hos den mindre leverandør.
Leverandør Fyns Mikrogrønt, som dyrker grønt på hotellets kaffegrums, sammen med køkkenchef Kenneth Hansen.Foto:Frederik VI’s Hotel
Vejen til et tættere og styrket samarbejde med mindre leverandører kommer dog ikke uden barrierer, da mindre, lokale leverandører ofte har begrænsede ressourcer og kapacitet til rådighed i forhold til større virksomheder. Som direktør, Thomas Danielsen, for Frederik VI’s Hotel forklarer det;
Så kan det være svært for de mindre leverandører både at drifte og udvikle forretningen samtidig, når der ikke er så mange ressourcer og så stor kapacitet” forklarer direktør, Thomas Danielsen, Frederik VI’s Hotel.
Det kan påvirke leverandørernes fleksibilitet, omstillingsmuligheder og udviklingshastighed, da fokus ofte ligger på kerneproduktionen. Derfor er det også vigtigt at indlede dialogen om implementeringen af grønne tiltag tidligt med de mindre leverandører. Det er særligt dialogen med leverandørerne, der har været den helt store læring for Frederik VI's Hotel i forløbet ’Bæredygtighed i værdikæden’. For dialogen med leverandørerne kan handle om mere end blot pris og levering. Som Thomas Danielsen beskriver det;
Det var en stor aha-opleve for os at se på, hvordan man kunne have en anden dialog med en leverandør. For det handler ikke kun om priser og leverancer, men om, hvordan vi kan udvikle hinanden og bruge hinanden på en positiv måde til at fordre den bedste synergi. Sådan havde jeg aldrig set på dialogen før”
Svampe dyrket på hotellets kaffegrums er et af Frederik VI’s Hotels nye bæredygtige initiativer. På billedet ses direktør Thomas Danielsen (til venstre) og køkkenchef Kenneth Hansen.Foto:Frederik VI’s Hotel
Med udgangspunkt i MeetDenmarks Dialogværktøj udvalgte hotellet de vigtigste områder for dialogen med den enkelte leverandør, hvad enten der er tale om en mindre, lokal leverandør eller en stor national eller global leverandør. På den måde lykkes Frederik VI's Hotel med at gøre dialogen skarpere, mere effektiv og langsigtet, da den med strategiske spørgsmål om bæredygtighed hjælper hotellet med at få indsigt i leverandørens målsætninger og krav, samt forespørgsler inden for området. Det giver samtidig hotellet mulighed for at komme krav og forespørgsler i forkøbet og give leverandørerne inputs til mulige forbedringsområder, der kan komme begge partnere til gavn.
Det øgede fokus på bæredygtighed i værdikæden og dialog om grønne tiltag hos de mindre leverandører har også påvirket kundetilfredsheden positivt. Fra en NPS score på 69 i 2023 til en score på 74 i dag. Her understreger Thomas Danielsen, at det bl.a. skyldes, den øgede vidensdeling af de mange gode fortællinger om de lokale produktioner, der medfølger i samarbejdet med de mindre, lokale leverandører. Et samarbejdet, der nu i højere grad handler om kvalitet, relation og udvikling til gavn for begge parter i værdikæden.
Tre gode råd:
- Tag dig tid til at gå i dialog med de mindre leverandører om mulige grønne tiltag.
- Italesæt dit ønskede leverandørsamarbejde, da alle medarbejdere skal være med og kunne bidrage til at identificere potentialer i de enkelte afdelinger.
- Prøv dig frem ved at bruge nye råvarer, minimere rengøringen eller afprøve nye og mindre miljøskadelige produkter. På den måde kan du udvikle dine og medarbejdernes kompetencer, og afsøge nye muligheder for grønne tiltag.
Vil du vide mere?
Om Frederik VI’s Hotel
Frederik VI’s Hotel er beliggende i naturskønne omgivelser i Odense og har i over 195 år været et foretrukket valg for både konferencegæster og ferierejsende. Hotellet kombinerer historisk charme med moderne faciliteter og tilbyder en unik oplevelse med fokus på høj service og gæstetilfredshed. Med miljøcertificeringer som Green Key og Det Økologiske Spisemærke i bronze, er hotellet dedikeret til bæredygtighed og ansvarlig drift.
Foto:Frederik VI’s Hotel
Særligt fokus
Frederik VI’s Hotel har et særligt fokus på at fremme grønne initiativer gennem styrket samarbejde med lokale leverandører. Hotellet arbejder aktivt på at minimere ressource- og energiforbrug og implementerer innovative løsninger som recirkulering af biologisk materiale. Gennem tæt dialog og samarbejde med mindre leverandører, stræber hotellet efter at skabe en positiv indvirkning på både miljø og lokalsamfund.
Foto:Frederik VI’s Hotel