Ree Park Safari opererer på to planer – en fond, der arbejder for dyrevelfærd og social udvikling af lokalsamfund i Kenya, samt en 125 hektar stor zoo på Djursland, der modtager mange gæster og tilbyder møde- og konferencefaciliteter til erhvervskunder.
Vores mål er, at vi gennem fonden bidrager til global bæredygtighed og naturbevarelse, som ikke bare beskytter truede dyr mod krybskytteri og illegal handel, men også bidrager til livskvaliteten hos de mennesker, som skal leve i sameksistens med dyrene”, fortæller Salgs- og marketingchef Pierre Skovgaard.
Dyr og natur er således dybt forankret i Ree Parks DNA og hos medarbejderne, hvoraf en stor del er dyrepassere og biologistuderende med et stort regenerativt mindset i form af ‘at levere tilbage til naturen og lokalsamfundene’.
Bæredygtighed er forankret ved Pierre Skovgaard, der sammen med projektleder Christina Vesterlund iværksætter og implementerer de nødvendige indsatser.
Foto:Shutterstock
MeetDenmark-forløbet var en kickstarter
Før forløbet blev der talt en del om bæredygtighed, men der manglede struktur og lavpraktiske værktøjer. MeetDenmark forløbet fik oversat de store ord til noget håndgribeligt og nærværende og tilførte struktur.
“Vi er blevet meget bevidste og arbejder mere målrettet og struktureret, bl.a. gennem udvikling af en Code of conduct, en indkøbspolitik og et værktøj til leverandørdialog. Derudover har vi iværksat en Green Attraction certificering, der bl.a. giver os et værdifuldt overblik over ressourceforbruget i parken og vi planlægger at udarbejde et klimaregnskab og en ESG-rapport i 2025”, udtaler projektleder Christina Vesterlund.
Leverandørsamtaler var første skridt til nye utraditionelle samarbejder
De traditionelle årsforhandlinger blev erstattet af leverandørdialoger med alle parkens leverandører over et vist indkøbsniveau. Samtalerne blev afholdt med udgangspunkt i en nyudviklet code of conduct samt et dialogværktøj, som blev sendt til leverandørerne før samtalerne.
Pierre Skovgaard fortæller; ”Leverandørerne tog positivt og seriøst imod initiativet. Flere valgte at tage en bæredygtighedsmedarbejder med til samtalerne, så de var klædt godt på til samtalen. Det tog lidt længere tid end ved en traditionel årsforhandling, men det fantastiske er, at leverandørerne gerne vil lege med, og vi har opnået flere større sponsoraftaler, bl.a. en donation af udstyr til et lokalsamfund i Kenya og en aftale om et aftage madspild fra en af vores cateringleverandører. Det kan vi bruge som foder til dyrene, der egentlig er ret ligeglade med om salathovedet krøller lidt i bladene”.
Samtalerne har åbnet dørene for en ny dialog med et fælles sprog. I praksis var det en form for udbudsrunde med vurdering på baggrund af Ree Parks bæredygtighedspolitikker. Ree Park er også blevet bevidst om, at når tingene bliver vendt på hovedet, er der også nogle leverandører, der falder fra eller bliver valgt fra – bl.a. er der frasorteret leverandører med ‘Kina-varer’ i souvenirbutikken. Det er sket på baggrund af Ree Parks holdninger til bæredygtighed.
Resultatet af leverandørdialogerne blev konkret, at sponsoraterne blev øget fra 400.000 kr. til ca. 1,3 mio. kr.
Et stort potentiale i at tænke leverandører som partnere
Det blev bevist, at der er et stort potentiale i leverandørsamarbejder og i at tænke partnerskaber med leverandører. De fleste leverandører kan se meningen med Ree Parks arbejde og støtter op, så i dag kaldes de partnere. Christina sætter ord på:
Tidligere spurgte vi leverandørerne om, hvad de havde at tilbyde os. Nu har vi vendt det om, så vi i stedet spørger om, hvad de kan byde ind med i forhold til os. Og ja, vi var vi ikke rigtig klar over, at de rent faktisk har masser at byde ind med, – så det er i dag blevet et krav.
Ree Park har aktiveret leverandørernes netværk
Partnere inddrages og engageres i også at aktivere eget netværk. ”Det fedeste er at få folk med i processen og få bredt ejerskabet ud til partnerne, - sådan kan vi skabe større resultater sammen. Det har vi lige bevist med et vores nye indsamlingsevent ”Wild for Life”, hvor vi samlede 910.000 kr. kr. ind til fondens arbejde i Kenya” siger Pierre med et stort smil.
Ree Park Safari inviterede de store partnere, som kunne invitere videre i deres eget netværk. Leverandørerne bidrog bl.a. med cool cash, tøj til rangers, tøjdyr, et køkken til en kokkeskole og en rejse til Afrika og meget mere. Det meste blev bortauktioneret på eventaftenen med høje hammerslag. ‘Wild for life’ involverer mange partnere ift. økonomi, lavpraktik og ydelser, men fælles er, at alle får noget ud af partnerskabet, og ikke mindst fonden og dens arbejde i Kenya.
‘Wild for life’-eventen er startskuddet på nye tiltag, bl.a. et erhvervsnetværk med opstart primo 2025. Målet er at udbygge og fastholde partnerskaberne, hvor Ree Park ønsker, at partnerne tager aktivt andel i vores bæredygtige missioner og mål – og altid med et positivt fortegn for alle parter.
Foto:Shutterstock
Projektudbytte
Ree Park Safari har sat struktur på bæredygtighedsindsatserne og udviklet politikker og værktøjer, der understøtter leverandørdialogen og involveringen af egen organisation. Konkret har tilgangen til leverandørerne udmøntet sig i nye partnerskaber og i store bidrag til ‘Wild for life’-fonden.
MeetDenmark forløbet blev udbudt på det helt rigtige tidspunkt. Timingen var spot on i forhold til det, vi gerne ville på bæredygtighedsområdet. Samtidig kunne vi allokere Christina som projektleder forholdsvis tidligt i forløbet. Vi skal nu fastholde momentum og holde fokus, og derved undgå at vi falder tilbage til det der var før. Det er jeg nu ret overbevist om ikke kommer til at ske.”, slutter Pierre Skovgaard.
Gode råd
- Bæredygtighed er en strategisk prioritering, der kræver politikker og struktur i implementeringen.
- Få overblik over værdikæden, gå i dialog med leverandørerne, og involver dem i nye samarbejder.
- Hav fokus på, hvorfor det giver mening for virksomheden, men i lige så høj grad for leverandørerne.
Vil du vide mere?
- Læs mere om MeetDenmarks værktøjskasse til bæredygtige værdikæder
- Læs mere om DGI Huset Aarhus' arbejde med ESG og bæredygtighed i værdikæden
Værktøjskassen til bæredygtige værdikæder
Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Foto:Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse