MeetDenmark-forløbet var en kickstarter
Før forløbet blev der talt en del om bæredygtighed, men der manglede struktur og lavpraktiske værktøjer. MeetDenmark forløbet fik oversat de store ord til noget håndgribeligt og nærværende og tilførte struktur.
“Vi er blevet meget bevidste og arbejder mere målrettet og struktureret, bl.a. gennem udvikling af en Code of conduct, en indkøbspolitik og et værktøj til leverandørdialog. Derudover har vi iværksat en Green Attraction certificering, der bl.a. giver os et værdifuldt overblik over ressourceforbruget i parken og vi planlægger at udarbejde et klimaregnskab og en ESG-rapport i 2025”, udtaler projektleder Christina Vesterlund.
Leverandørsamtaler var første skridt til nye utraditionelle samarbejder
De traditionelle årsforhandlinger blev erstattet af leverandørdialoger med alle parkens leverandører over et vist indkøbsniveau. Samtalerne blev afholdt med udgangspunkt i en nyudviklet code of conduct samt et dialogværktøj, som blev sendt til leverandørerne før samtalerne.
Pierre Skovgaard fortæller; ”Leverandørerne tog positivt og seriøst imod initiativet. Flere valgte at tage en bæredygtighedsmedarbejder med til samtalerne, så de var klædt godt på til samtalen. Det tog lidt længere tid end ved en traditionel årsforhandling, men det fantastiske er, at leverandørerne gerne vil lege med, og vi har opnået flere større sponsoraftaler, bl.a. en donation af udstyr til et lokalsamfund i Kenya og en aftale om et aftage madspild fra en af vores cateringleverandører. Det kan vi bruge som foder til dyrene, der egentlig er ret ligeglade med om salathovedet krøller lidt i bladene”.
Samtalerne har åbnet dørene for en ny dialog med et fælles sprog. I praksis var det en form for udbudsrunde med vurdering på baggrund af Ree Parks bæredygtighedspolitikker. Ree Park er også blevet bevidst om, at når tingene bliver vendt på hovedet, er der også nogle leverandører, der falder fra eller bliver valgt fra – bl.a. er der frasorteret leverandører med ‘Kina-varer’ i souvenirbutikken. Det er sket på baggrund af Ree Parks holdninger til bæredygtighed.
Resultatet af leverandørdialogerne blev konkret, at sponsoraterne blev øget fra 400.000 kr. til ca. 1,3 mio. kr.